نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه شیخ بهایی

2 استادیار دانشگاه شیخ بهایی

چکیده

کارآفرینی معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی، شاخه ای از کارآفرینی، روشی پیشگام درحرفه آموزش زبان انگلیسی است که از نوآوری و فناوری بهره می برد. این مطالعه با استفاده از پژوهش استنتاجی پایه قصد داشت تا عوامل انگیزشی معلمان کارآفرین زبان انگلیسی وعوامل  انگیزشی و بازدارنده ی دنبال کنندگان آنان را بررسی کند. معلمان کارآفرین زبان انگلیسی معلمان خود راهبری هستند  که از محیط های سنتی مدرسه دوری می کنند و از فناوری برای به دست آوردن استقلال در فضاهای همبستگی به عنوان پلتفرم آموزشی استفاده می کنند. دو گروه شرکت کننده شامل 25 معلم ایرانی کارآفرین زبان انگلیسی و 100 دنبال کننده معلمان کارآفرین زبان انگلیسی که در فضاهای همبستگی ایجاد شده توسط رسانه های اجتماعی مثل فیسبوک، تلگرام، واتساپ، ایتا و اینستاگرام آنها را دنبال میکردند، از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، دو مصاحبه نیمه ساختار یافته با دو گروه شرکت کننده در قالب فردی و گروهی پیاده سازی شد.روش تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل مضمونی مصاحبه های تایپ شده صورت گرفت. نتایج نشان داد که عوامل انگیزشی معلمان کارآفرین زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی شامل سود مالی، ایجاد فرصت های نوآورانه برای دیگران، توسعه حرفه ای، استفاده از فناوری، به اشتراک گذاری دانش، مقابله با حس بی انگیزگی ناشی ازروزمرگی تدریس ، تمرین خلاقیت و انتقادپذیری، و افزایش خودکارآمدی و اعتماد به نفس بودند. علاوه بر این، عوامل انگیزشی و نا امید کننده زیر  برای دنبال کنندگان معلمان کارآفرین زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی شناسایی شدند: پیدا کردن راه های جدید آموزش/ یادگیری زبان انگلیسی، برقراری روابط کاری و اجتماعی جدید، آگاه شدن از آخرین تحولات در آموزش/ یادگیری زبان انگلیسی، یادگیری خود راهبری زبان انگلیسی، پیدا کردن هویت جدید، افزایش کارایی آموزش/ یادگیری زبان انگلیسی، کمبود وقت، مشکلات مالی، کمبود تسهیلات، عدم تمایل و ناامیدی دانش آموزان برای یادگیری، و سواد دیجیتال پایین.

کلیدواژه‌ها

موضوعات