تقارن میان درک و تولید زبانی با بررسی نحوه ی یادگیری جمله واره های موصولی توسط دانشجویان زبان انگلیسی فارسی زبان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشکده زبانهای خارجی، گروه زبان انگلیسی دانشگاه یزد

چکیده

این مطالعه به بررسی تقارن میان درک و تولید زبانی میپردازد. بدین منظورنحوه ی یادگیری جمله واره های موصولی و عبارات وصفی انگلیسی توسط دو گروه از دانشجویان فارسی زبان ، که در حال یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم بودند ، مورد بررسی قرار گرفت .به منظور جمع آوری اطلاعات در مورد نحوه ی یادگیری دو الگوی ساختاری الف و ب ، از دو آزمون قضاوت دستوری و آزمون ترجمه استفاده گردید .این دو الگوی ساختاری مطرح شده در تحقیق، دارای جمله واره های موصولی فاعلی بودند که مفعول جملات وابسته را توصیف می نمودند. با این تفاوت که در الگوی الف، افعال به کار رفته در جمله ی وابسته، از نوع متعدی و در الگوی ب، افعال به کار رفته از نوع لازم بودند. نتایج حاصل از آزمون قضاوت دستوری نشان داد که تسلط زبانی زبان آموزان و نوع الگوی ساختاری تاثیری بر عملکرد آنها نداشته است. اما نتایج حاصل از آزمون ترجمه نشان داد تسلط زبانی زبان آموزان و نوع الگوی ساختاری برروی عملکرد زبان آموزان تاثیر گذاشته است. همچنین مجموع نتایج دو آزمون ثابت کرد درک یک سری از ساختارهای زبانی مقدم بر تولید بوده است.لازم به ذکر است نتایج به دست آمده از این تحقیق از دیدگاه فرضیه ی تفسیر پذیری و فرضیه تغییر دیدگاه مورد بررسی قرارگرفتند.در این مطالعه، موضوعی یافت شد که بااستناد بر دو فرضیه ی ذکر شده قابل توضیح نمی باشد. در نتیجه، این مطالعه ، مدل جدید 'دیدگاه نقش پذیری موضوعی' را معرفی می نماید

کلیدواژه‌ها

موضوعات