نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

این مقاله به بررسی سه رمان فو، رسوایی، زندگی و دوران مایکل کی، اثر جان مکسول کوئتزیا می‌پردازد تا الگوی استعماری کاراکترهای زیردست را بررسی کند. چهارچوب تئوریک بر آراء هومی بابا و اسپیواک پیرامون اقتصاد هویت مردانه در بستر پسا استعماری  بنا شده است. از بابا نظریاتی همچون تقلید، چند رگه بودن، و تغییر، از اسپیواک ایده‌ی زیردست و از دریدا مفهوم تکرارپذیری اتخاذ شده است. هدف آن است که موارد تقلید را در آثار کوئتزیا ببینیم و در نتیجه تاثیر سیاسی اخلاقی کوئتزیا را بر اساس باور اسپیواک بررسی کنیم. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که مقاومت در رمان‌های کوئتزیا لحظه‌های تکرارشونده‌ای هستند که در پی جا به جایی مکرر نقش مستعمره و استعمارکننده معنی پیدا می‌کنند. اگرچه رمان‌های کوئتزیا با تحقق فعالیت سیاسی ختم نمی شوند اما ماهیت تکرار شوندگی دلالت گری‌های نویسنده در گفتمان سیاسی ما را به بازخوانی آثارش دعوت می‌کند تا به بررسی دغدغه های سیاسی و اخلاقی بپردازیم.  مفاهیمی که رمان‌های او در نهایت در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند اگرچه ظاهرا استعاری و غیرسیاسی هستند، ذهنیت وی را به اتخاذ فعالانه تصمیمات سیاسی دعوت می‌کند.
 
واژه های کلیدی: کوئتزیا، تقلید، تکرارپذیری، هومی بابا، اسپیواک

کلیدواژه‌ها

Attridge, D. (1996). Oppressive silence: J.M. Coetzee’s Foe and the politics of canonisation. Critical Perspectives on J.M. Coetzee. Huggan, G. and Watson, S. (Ed.). London: Macmillan Press Ltd.
Attwell, D. (1993). J. M. Coetzee: South Africa and the politics of writing. Berkeley: University of California Press.
Bhabha, Homi K. (1987). Of mimicry and men: The ambivalence of colonial discourse. The First Decade. Michelson, Krayss, Crimp, & Copjec (Ed.). Cambridge: MIT Press.
Bhabha, Homi K. (1994). The location of culture. London: Routledge. Print.
Bonnici, Th. (2001). Coetzee’s Disgrace (1999) and postcolonial power. Acta Scientiarum, Maringa. 23(1), 87-92.
Coetzee, J. M. (1986). Foe. New York: Penguin Books.
Coetzee, J. M. (1988). White writing: On the culture of letters in South Africa. New Haven: Yale University Press.
Coetzee, J. M. (1999). Disgrace. 1999. London: Martin Secker & Warburg. New York: Penguin.
Coetzee, J. M. (2003). He and his man. Online document.
Coetzee, J. M. (2004). Life and times of Michael K. Ravan Press. London: Vintage.
Defoe, D. (1720). Serious reflections during the life and surprising adventures of Robinson Crusoe: Romances and Narrative. London: J. M. Dent
Gordimer, N. (1984). The idea of gardening. New York Review of Books, 31 (3).
Gramsci, A. (1972). History of the subaltern classes: Methodological criteria. Selections from the Prison Notebooks of Antonio Gramsci. Hoare, Q., & Nowell-Smith, G. (Ed.). New York: International. 52-60.
Head, D. (1997). J.M. Coetzee. Cambridge: Cambridge University Press.
Kossew, S. (1996). Pen and power: A post-colonial reading of J.M. Coetzee and André Brink. Amsterdam: Rodopi.
Kossew, S. (1998). Critical essays on J.M. Coetzee. New York: G.K. Hall.
Mehrabadi, M., & Pirnajmuddin, H. (2006). (Hi)story in search of author(ity): Feminine narration in J. M. Coetzee’s Foe. Modern Literature, 29(2), 75-93.
Mullins, C. C. (2009). Silence as insubordination: Friday and Michael K’s wordless weapon, a post-colonial approach to J.M. Coetzee’s Foe and Life and Times of Michael K. Thesis. Marshall University. Print. /www.mds.marshall.edu/cgi/viewcontent.cgi? article=1744&context=etd/. Accessed 10 March 2014.
Parry, B. (1998). Speech and silence in the fictions of J. M. Coetzee. Writing South Africa: Literature, Apartheid, and Democracy, 1970–1995. Attridge, D. & Jolly, R. (Eds.). Cambridge: Cambridge UP.
Poyner, J. (2006,a). J.M. Coetzee and the idea of the public intellectual. Athens: Ohio UP.
Poyner, J. (2006,b). J.M. Coetzee and the paradox of postcolonial authorship. Uk: Ashgate Publishing Co.
Rivkin, J., & Ryan, M. (Eds.). (2004). Literary theory: An anthology. 2nd ed. Oxford: Blackwell.
Schallenberg, M. (2011). Articulating substance: On silence and namelessness in J.M. Coetzee’s Foe and Life & Times of Michael K. Thesis. Hogeschool. Print.
Spivak, G. (1988). Can the Subaltern Speak?. Marxism and the Interpretation of Culture. Nelson, C. and Grossberg, L. (Eds.). Urbana: University of Illinois. 271–313.
Spivak, G. (1990). The post-colonial critic: Interviews, strategies, dialogues, Harasym, S.(Ed.). New York: Routledge.
Spivak, G. (1991). Theory in the margin: Coetzee’s Foe reading Defoe’s Crusoe/Roxana. Consequences of Theory, Arac, J. & Johnson, B. (Eds.). Baltimore: Johns Hopkins University Press. 154–80.
Spivak, G. (2002): Ethics and politics in Tagore, Coetzee, and certain scenes of teaching. Diacritics. 32(3-4), 17-31.
Wang, M., & Tang, X. (2013). A road to grace: Homi Bhabhan reading of “Disgrace”. Theory and Practice in Language Studies, 3(2), 293-299.