نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار و عضو هیئت علمی گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی، دانشگاه شیراز

2 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبلن انگلیسی، دانشگاه شیراز

چکیده

یکی از کلیدی ترین عناصر در ساختار هر نوشته ای انسجام آن است. تا امروز، طرح های بسیاری در خصوص تعریف، تحلیل، و ارزیابی انسجام متنی ارائه شده است. در راستای اهداف تحقیق حاضر، نظر به شناسایی دقیق شکاف های انسجامی در نمونه ای از نوشته های انگلیسی به عنوان زبان خارجی، نظریه ی ساختار بلاغی مَن و تامپسون (1988) به عنوان روش تحلیل متن برگزیده شد. به منظور پی بردن به مشکلاتی که زبان آموزان ایرانیِ زبان انگلیسی در رابطه با انسجام متنی دارند، 64 انشاء در ژانرهای توصیفی و استدلالی که توسط دانشجویان پسرِ یکی از آموزشگاه های زبان در شیراز به رشته ی تحریر در آمده بود مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل ساختارهای گفتمانیِ ارتباطیِ داده های به دست آمده، نرم افزارِ آر اِس تی تول تحت ویندوز مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها روشن نمود که زبان آموزان ایرانیِ زبان انگلیسی مرتکب هشت نوعِ مختلف از خطاهای انسجامی می شوند که عبارتند از: محتوای نامربوط، نقضِ تمامیت داشتن، نقضِ مرتبط بودن، جایگاه نادرست، رابطه ی نادرست، وابستگیِ قطع شده، واحد های پراکنده، و عنوان. علت نهفته در پس این خطاها تا اندازه ای از تمایلِ فراگیران به نوشتن به شیوه ی استقرایی نشات می گیرد، و تا حدودی نیز ناشی از ناتوانی آنان در پیوند دادنِ منسجم اجزای تشکیل دهنده ی متن هایشان به یکدیگر است. نتایج همچنین نشان داد که تفاوت میان ژانر ها در تعداد رابطه های انسجامی و نیز در گونه و تعداد خطاهای انسجامی مؤثر است. به طور کلی، نمونه های نوشتاریِ ژانرِ توصیفی منسجم تر از نمونه های ژانرِ استدلالی بودند.



کلیدواژه‌ها

Abu Shawish, J. (2015). Discoursal coherence breaks experienced by AL-Quds Open University EFL Majors. International Journal on Studies in English Language and Literature (IJSELL), 3(8), 1-15.
Ballard, D., Conrad, R. & Longacre, R. (1971). The deep and surface grammar of interclausal relations. Foundations of Language, 4, 70–118.
Bateman, J., & Rondhuis, K. J. (1997). Coherence relations: Towards a general specification. Discourse Processes, 24, 3–49.
Beekman, J., & Callow, J. (1974). Translating the word of God. Grand Rapids, MI: Zondervan Publishing House.
Bell, M. A. (2001). Online notes on the structure of argument essays. Retrieved from http://www.users.bigpond.com/m487396/Argument/essay_notes.htm.
Berman, L., & Slobin, D. I. (1994). Relating events in narrative: Across linguistic developmental study. Hillsdale, NJ: Lowrence Erlbaum Associates.
Bouwer, A. (1998). An ITS for Dutch punctuation. Intelligent Tutoring Systems, 1452, 224–233.
Carletta, J. (1996). Assessing agreement on classification tasks: The kappa statistic. Computational Linguistics, 22(2), 249–254.
Carlson, L., Marcu, D., & Okurowski, M. E. (2002). RST discourse Treebank, LDC2002T07 [Corpus]. Philadelphia, PA: Linguistic Data Consortium.
Cook, G. (1989). Discourse. OUP: Oxford.
Crowhurst, M. (1987). Cohesion in argument and narration at three grade levels. Research in the Teaching of English, 21, 185–201.
Cui, S. (1986). A comparison of English and Chinese expository rhetorical structures, (Unpublished master’s thesis). UCLA, USA.
Egg, M., & Redeker, G. (2006). Underspecified discourse representation. In A. Benz, & P. Kühnlein (Eds.), Constraints in discourse (pp. 137-163). Amsterdam: Benjamins. Available from http://www.let.rug.nl/~egg/Papiere/eggredeker06a.pdf.
Fillmore, C. (1974). Pragmatics and the description of discourse. In C. Fillmore, G. Lakoff,
& R. Lakoff (Eds.), Berkeley studies in syntax and semantics: Vol. 1 (pp. 1–21). University of California, Berkeley, California.
Fitzgerald, J., & Spiegel, D. L. (1990). Children’s writing. Research in the Teaching of English, 20, 263–280.
Fox, B. A. (1987). Discourse structure and anaphora: Written and conversational English. Cambridge: Cambridge University Press.
Grabe, W., & Kaplan, R. (1996). Theory and practice of writing. London and New York: Longman.
Grimes, J. (1975). The thread of discourse. The Hague: Mouton.
Grosz, B. J., & Sidner, C. L. (1986). Attention, intentions, and the structure of discourse. Computational Linguistics, 12(3), 175–204.
Grosz, B. J., Joshi, A. K., & Weinstein, S. (1995). Centering: A framework for modeling the local coherence of discourse. Computational Linguistics, 21(2), 203–225.
Halliday, M. A. K., & Hasan, R. (1976). Cohesion in English. London: Longman.
Hobbs, J. R. (1976). A computational approach to discourse analysis (Research Rep. No.76-2). New York: City University of New York.
Hobbs, J. R. (1985). On the coherence and structure of discourse (Tech. Rep. No. CSLI-85-37). Stanford: Stanford University, Center for the Study of Language and Information.
Hovy, E. H. (1990). Unresolved issues in paragraph planning. In R. Dale, C. Mellish, & M. Zock (Eds.), Current research in natural language generation (pp. 17–45). London: Academic Press.
Knudsen, R. (1992). Effects of task complexity on narrative writing. Journal of Research and Development in Education, 26, 7–14.
Kong, K. C. C. (1998). Are simple business request letters really simple? A comparison of Chinese and English business request letters. Text, 18(1), 103–141.
Lascarides, A., & Asher, N. (1991). Discourse relations and defeasible knowledge. Proceedings of the 29th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics (pp. 55–63). Morristown, NJ: Association for Computational Linguistics.
Lascarides, A., & Asher, N. (1993). Temporal interpretation, discourse relations and commonsense entailment. Linguistics and Philosophy, 16(5), 437–493.
Longacre, R. E. (1977). The paragraph as a grammatical unit. Symposium on Discourse. UCLA.
Longacre, R. E. (1983). The grammar of discourse: Notional and surface structures. New York: Plenum Press.
Mann, W. C. (2005). RST website. Retrieved from http://www.sfu.ca/rst.
Mann, W. C., & Thompson, S. A. (1987). Rhetorical structure theory: A theory of text organization (Tech. Rep. No. RS-87-190). Los Angeles, CA: USC/Information Sciences Institute.
Mann, W. C., & Thompson, S. A. (1988). Rhetorical structure theory: Toward a functional theory of text organization. Text, 8(3), 243–281.
Martin, J. R. (1992). English text: Systems and structure. Amsterdam: John Benjamins.
Mosenthal, P. B. (1985). Defining the expository discourse continuum. Towards a taxonomy of expository text types. Poetics, 14, 387–414.
O’Brien, T. (1995). Rhetorical structure analysis and the case of the inaccurate, incoherent source-hopper. Applied Linguistics, 16(4), 442–482.
Pelsmaekers, K., Braecke, C., & Geluykens, R. (1998). Rhetorical relations and subordination in L2 writing. In A. Sánchez-Macarro, & R. Carter (Eds.), Linguistic choice
across genres: Variation in spoken and written English (pp. 191–213). Amsterdam and Philadelphia, PA: John Benjamins.
Péry-Woodley, M. P. (1998). Signaling in written text: A corpus-based approach. In M.
Stede, L. Wanner, & E. Hovy (Eds.), Proceedings of COLING-ACL Workshop on Discourse Relations and Discourse Markers (pp. 79–85). Montréal, Canada.
Péry-Woodley, M. P. (2001). Modes d’organisation et de signalisation dans des texts procéduraux. Languages, 141, 28–46.
Polanyi, L. (1985). The structure of discourse. Norwood: Ablex.
Reichman, R. (1978). Conversational coherency. Cognitive Science, 3, 283–327.
Sanders, T. J. M., Spooren, W. P. M., & Noordman, L. G. M. (1992). Toward a taxonomy of coherence relations. Discourse Processes, 15, 1–35.
Scott, D., Delin, J., & Hartley, A. (1999). Identifying congruent pragmatic relations in procedural texts. Languages in Contrast, 1(1), 45–82.
Skoufaki, S. (2009). An exploratory application of rhetorical structure theory to detect coherence errors in L2 English writing: Possible implications for automated writing evaluation software. Computational Linguistics and Chinese Language Processing, 14(2), 181–204.
Sperber, D., & Wilson, D. (1986). Relevance: Communication and cognition (2nd ed.). Oxford: Blackwell.
Strid, J. E. (1998). Coherence in the narrative and persuasive writing of adolescents. Talk presented at Illinois TESOL, Chicago, Il.
Taboada, M. (2001). Collaborating through talk: The interactive construction of task oriented dialogue in English and Spanish, (Unpublished doctoral dissertation). Universidad Complutense, Madrid.
Taboada, M. (2004a). Building coherence and cohesion: Task-oriented dialogue in English and Spanish. Amsterdam and Philadelphia, PA: John Benjamins.
Taboada, M. (2004b). Rhetorical relations in dialogue: A contrastive study. In C. L.
Moder, & A. Martinovic-Zic (Eds.), Discourse across languages and cultures (pp.75–97). Amsterdam and Philadelphia, PA: John Benjamins.
Taboada, M. (2006). Discourse markers as signals (or not) of rhetorical relations. Journal of Pragmatics, 38, 567–592.
Taboada, M., & Mann, W. C. (2006). Rhetorical structure theory: Looking back and moving ahead. Discourse Studies, 8(3), 423–459.
Torrance, M., & Bouayad-Agha, N. (2001). Rhetorical structure analysis as a method for understanding writing processes. In L. Degand, Y. Bestgen, W. Spooren, & L. van
Waes (Eds.), Multidisciplinary approaches to discourse. Amsterdam: Nodus.
van Dijk, T. A. (1980). Macrostructures: An interdisciplinary study of global structures in discourse, interaction, and cognition. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
van Dijk, T. A., & Kintsch, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. New York: Academic Press.
Yule, G. (1996). The study of language (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.