نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران

2 کارشناس ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تهران

چکیده

آموزش انگلیسی برای اهداف ویژه بخش مهمی از برنامه های آموزشی دانشگاهی در اکثر کشورها از جمله ایران را تشکیل می دهد. به منظور کمک به دانشجویان برای کسب توفیق در تحصیل خود و همچنین بدست آوردن شغل مناسب در آینده، واحدهای درسی انگلیسی برای اهداف ویژه باید براساس نیازهای تحصیلی و حرفه ای دانشجویان به زبان تهیه و تنظیم شود. بنابراین، مطالعه حاضر به نیازهای زبانی دانشجویان رشته مهندسی الکترونیک و همچنین فارغ التحصیلان این رشته و نیز شرکت های مهندسی الکترونیک از دیدگاه خودشان پرداخته است. در این راستا، یک پرسشنامه به سه گروه پاسخ دهنده شامل 97 دانشجوی مهندسی الکترونیک، 62 فارغ التحصیل این رشته، و 39 تن از کارکنان انتخاب شده از 15 شرکت مهندسی الکترویک معتبر داده شد. علاوه برآن، مصاحبه نیمه-سازمان یافته و مشاهده نیز انجام گرفت. پس از گردآوری داده های مورد نیاز، پژوهشگران حاضر واکاوی محتوایی انجام دادند و سپس با استفاده از آزمون تی مستقل به تحلیل آماری داده ها پرداختند. نتایج بدست آمده حاکی از آن بود که جنبه های مختلف مهارتهای خواندن، گفتن، شنیدن، و نوشتن و همچنین مهارتهای مطالعه با درجات مختلف برای آزمودنی های این پژوهش حائز اهمیت بود. مضافا اینکه نتایج نشان داد شرکت های مهندسی بیشتر به دنبال فارغ التحصیلانی هستند که توانش بیشتری در "خواندن"، "مهارتهای خواندن" و "صحبت کردن" داشته باشند. یافته های این پژوهش می تواند مورد استفاده طراحان دروس انگلیسی برای اهداف ویژه قرار گیرد تا امکان پاسخگویی نیازهای زبانی شرکت های مهندسی فراهم ﺁید.
واژه های کلیدی: انگلیسی برای اهداف ویژه، نیاز سنجی، مهندسی الکترونیک، استخدام-پذیری، شرکتهای مهندسی الکترونیک

کلیدواژه‌ها

Atai, M. R., (2002). EAP curriculum planning in Iran: an incoherent educational experience. Special Issue of the Journal of Faculty of Letters and Humanities, Teacher Training University 9(3), 17-34.
Atai, M.R. & Nazari, O. (2011). Exploring reading comprehension needs of Iranian EAP students of health information management (HIM): A triangulated approach. System 39(1), 30-43.
Atai, M. R. & Shoja, L. (2011). A triangulated study of academic language needs of Iranian students of computer engineering: Are the courses on track? RELC Journal 42(3), 305-323.
Basturkmen, H. (1998). Refining Procedures: A Needs Analysis Projects at Kuwait University. English Teaching Forum, 36(4), 2-9.
Benesch, S. (2001). Critical English for academic purposes: Theory, politics and practice. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
Dudley-Evans, T. & St. John, M. (1998). Developments in English for specific purposes. Cambridge: Cambridge University Press.
Eslami, Z. (2010). Teachers’ voice vs. students’ voice: A needs analysis approach of English for academic purposes (EAP) in Iran. English Language Teaching, 3(1), 3-11.
Ghaemi, F., & Sarlak, H. (2015). A critical appraisal of ESP status in Iran. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World, 9(1), 262-276.
Goel, S. (2006). Investigations on required core competencies for engineering graduates with reference to the Indian IT industry. European Journal of Engineering Education, 31(5), 607-617.
Hayati, A., M. (2008). Teaching English for Special Purposes in Iran: Problems and suggestions. Arts and Humanities in Higher Education, 7(2), 149-164
Hutchinson, T. & Waters. A. (1987). English for specific purposes: A learning-centered approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Hyland, K. (2006). English for academic purposes: An advanced resource book. London: Routledge. IEEE Standards Style Manual, (2005). New York, United States. Retrieved from http://standards.ieee.org/guides/style/index.html
Jordan, R. R. (1997). English for academic purposes: A guide and resource book for teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
Kaewpet, C. (2009). Communication needs of Thai civil engineering students. English for Specific Purposes, 28(4), 266–278.
Knight, P. & Yorke, M. (2004). Learning, curriculum and employability in higher education. London: Routledge Falmer.
Long, M. H. (2005). Second language needs analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
Mohammadi, V. & Mousavi, N. (2013). Analyzing needs analysis in ESP: A (re) modeling. International Research Journal of Applied and Basic Sciences, 4(5), 1014-1020.
Othman,Z., Musa, F., Mokhtar, N. H, Ya’acob, A., Abdul Latiff, R., Hussein, H., Mohammad, A.W., & Kaur, S. (2011). Undergraduate awareness and readiness towards employability: the significance of English. British Journal of Arts and Social Science, 2(2), 122-142.
Patil, A.S. (2005). Global engineering criteria for the development of the global engineering profession. World Transactions on Engineering and Technology Education, 4(1), 49-52.
Pritchard, M & Nasr, A. (2004). Improving reading performance among Egyptian engineering students: Principles and practices. English for Specific Purposes, 23(4), 425– 445.
Richard, J. C. & Schmidt, R. W. (2010). Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics. Grear Britain: Routledge.
Robinson, P. C. (1991). ESP today: A practitioner’s guide. New York: Prentice Hall International.
Rostami, F. & Zafarghandi, A. (2014). EAP needs analysis in Iran: the case of university students in chemistry department. Journal of Language Teaching and Research, 5(4), 924-934.
Schutz, N. W. & Derwing, B. L. (1981). The problems of needs assessment in English for specific purposes: Some theoretical and practical considerations. In R. Mackay & J. D. Palmer (Eds.), Language for specific purposes program design and evaluation. Rowley, MA: Newbury House Publishers, Inc. (pp. 29-45).
Spence, P. & Liu, G. (2013). Engineering English and the high-tech industry: A case study of an English needs analysis of process integration engineers at a semiconductor manufacturing company in Taiwan. English for Specific Purposes, 32(2), 97-109.
Wilden, S. (2011). Can translation (and translation tools) facilitate language learning and how can it be used to best effect - a summary of eltchat 12/01/11. Retrieved from http://shaunwilden.com.
Yamat, H., Yunus, M. D., & Azman, N. (2002). English language proficiency for quality in education: Are our students ready? Proceedings of International Conference on Education for All. 225-233.