نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه ادبیات انگلیسی دانشگاه خلیج فارس

چکیده

رمان حراج کالای شماره 49 (1965)، نوشته ی تامس پینچن، روایتی هنرمندانه و درهم پیچیده است که در آن جهان های موازی و جایگزین پیوسته و همواره در یکدیگر رخنه کرده و نمونه ی بی نقصی از آنچه که در نظریه هرج و مرج سیستم باز خوانده میشود، به وجود می آورد. کشف ارتباطات پرهرج ومرج دراین روایت با ایجاد حس نامعلومی، عدم قطعیت و چندگانگی به همراه است که بر سرتاسر این داستان چیره گشته و شخصیت اصلی این رمان، ایدیپا ماس، را پیوسته سردرگم میکند.  با وجود این که ایدیپا با جریان بی نظمی از اطلاعات و داده ها احاطه شده است که سرسختانه و آگاهانه هرنوع ترتیب علت و معلولی و خطی روایت را نقض می­کند، وی می کوشد تا رابطه ای نظم یافته میان حوادث غریبی که بر سرراهش قرار می گیرد، برقرار کند و این را ازطریق پناه بردن به پارانویا انجام می دهد. برای ایدیپا، پارانویا فرایندی سازنده و درمانگرست چراکه تصور یک دسیسه ضامن راه گریزی از دیوانگیست که ویژگی ذاتی هرج و مرج می باشد. دو عامل مهم و تعیین کننده در این روایت پارانویا و هرج ومرج می باشد و ارتباطات پیچیده میان آنها داستانی وسوسه انگیز، پرهرج و مرج و پسامدرن راشکل می دهد. برخلاف شیوه متداول درخوانش های این رمان که پارانویا را تنها موضوعی زمینه ای و غالب می بینند، این تحقیق خوانش جدیدی ازاین روایت راارایه می دهد که در آن تمرکز بر کنش های پویا میان پارانویا و هرج ومرج بوده و به نقش آن در به تصویر کشیدن ایدیپا به عنوان کسی که نویسنده گونه جهان خود را می سازد، تاکید دارد. اگرچه این جهان بر اساس قانون ها و اصول سیستم های باز اداره میشود، این خلق جهان، برای ایدیپا ضامن هستی و قدرت  است.

کلیدواژه‌ها

Adams, R. (2007). The ends of America, the ends of postmodernism. Twentieth Century Literature, 53(3), 248+. Retrieved from https://www.questia.com/read/1G1-176375403/the-ends-of-america-the-ends-of-postmodernism
Barth, J. (1995). Further Fridays: Essays, lectures, and other nonfiction, 1984-1994. Boston: Little, Brown and Company.
Barth, J. (1984). The Friday book: Essays and other nonfiction. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
Eliot, T.S. (1943). Four Quartets. In Nina Bayam, et al. (Eds.) Norton anthology of American literature. (3rd edition) (2nd vol). New York: W. W. Norton & Company, 1989.
Freud, S. (1938). The basic writings of Sigmund Freud. Ed. A. A. Brill. Trans. A. A. Brill. New York: Modern Library.
Freud, S. (1920). A general introduction to psychoanalysis. Trans. G. Stanley Hall. New York: Horace Liveright.
Freud, S. (1918). Totem and taboo: Resemblances between the psychic lives of savages and neurotics. New York: Moffat, Yard.
Hall, C. (1991). “Behind the Hieroglyphic Streets”: Pynchon’s Oedipa Maas and the dialectics of reading. Critique, 33(1), 63-77.
Hassan, I. (1973). The new Gnosticism: Speculations on an aspect of the postmodern mind. In Paul A. Bové (Ed.), Early Postmodernism: Foundational Essays (1995) (pp. 77-89), Durham: Duke University Press.
Kohn, R. E. (2009). Pynchon’s transition from ethos-based postmodernism to latepostmodern stylistics. Style, 43(2), 194+. Retrieved from https://www.questia.com/read/1G1-208130359/pynchon-s-transition-from-ethos-basedpostmodernism
Mackey, L. (1986). Paranoia, Pynchon, and preterition. In Harold Bloom (Ed.) Modern Critical Interpretations: Thomas Pynchon’s gravity’s rainbow. (1986) (pp.11-20) New York: Chelsea House Publishers.
Matz, J. (2004). The modern novel: A short introduction. Malden, MA.: Blackwell Publishing Ltd.
McHale, B. (1988). Telling Postmodern Stories. Poetics Today, 9(3), 545-571.
Melley, T. (2000). Empire of conspiracy: The culture of paranoia in postwar America. New York: Cornell University Press.
Moddelmog, D. A. (2014). The Oedipus myth and reader response in Pynchon’s The crying of lot 49. Papers on Language and Literature, 50(3-4), 298+. Retrieved from https://www.questia.com/read/1G1-398829874/the-oedipus-myth-andreader-response-in-pynchon-s
Moore, T. (1987). The style of connectedness: Gravity’s rainbow and Thomas Pynchon. Colombia, Missouri: University of Missouri Press.
Pynchon, T. (1973). Gravity’s rainbow. Toronto: Bantam Books.
Pynchon, T. (1965). The crying of lot 49. The United States of America: Harper Collins Publishers, Inc.
Quinodoz, J., & Alcorn, D. (2005). Reading Freud: A chronological exploration of Freud’s writings. New York: Routledge.
Safer, E. B. (1990). Pynchon’s world and its legendary past: Humor and the absurd in a twentieth century Vineland. Critique, 32(2), 107-125.
Slethaug, G. E. (2000). Beautiful chaos: Chaos Theory and metachaotics in recent American fiction. Albany: State University of New York Press.
Stonehill, B. (1988). The self-conscious novel: Artifice in fiction from Joyce to Pynchon. Philadelphia: The University of Pennsylvania Press.
Watson, J. T. (2017). The suffusion of the televisual in The crying of lot 49. Style, 51(2). 146+. Retrieved from https://www.questia.com/read/1G1-496566427/thesuffusion-of-the-televisual-in-the-crying-of-lot
Waugh, P. (1992). Practicing postmodernism: Reading modernism. New York: Routledge, Chapman and Hall, Inc.