نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی؛ دانشگاه الزهرا
2 استادیار گروه ادبیات انگلیسی دانشگاه الزهرا
چکیده
فاستوس تاریخی طولانی در ادبیات غرب دارد، گرچه خاستگاه آن مبهم است. دیوید ممت در روایتی امروزی از این افسانهی قدیمی، چشمانداز تازهای از مسئله قدرت و حقیقت ارائه میدهد. علاوه بر این، میشل فوکو، تاریخدان و فیلسوف پرنفوذ پساساختارگرا در قرن بیستم، درک بدیعی از ماهیت روابط قدرت و شیوهی عملکرد آن در جوامع بشری عرضه میکند. بدین معنا، فوکو استدلال میکند که قدرت و دانش یکی هستند و در تمام تعاملات اجتماعی قدرت و مقاومت همزمان وجود دارند. هدف مطالعهی حاضر بررسی روابط قدرت در نمایشنامهی فاستوس بر طبق آرای فوکو است. فاستوس در این نمایشنامه، با ارائهی مدل قدرت ادواری، بر آن است تا سازوکار جهان را طبق چارچوبی ثابت و نامتغیر توضیح دهد. مقاومت و ارادهی بشری در ایدئولوژی فاستوس جایگاهی ندارد. با این وجود، همانطور که تحلیل پیش رو نشان میدهد، روابط پنهانی قدرت بهتدریج در نمایشنامه آشکار میشود و مدل فاستوس نقض میگردد. در پایان، این تحقیق نشان میدهد که جایگاه مهم حقیقت و دانش در روابط قدرت منجر به پیدایش گفتمانهای اعتراف و تنبیه و پاداش میشود که به نوبهی خود، فرد را در شبکهی پیچیدهای از قدرت و مقاومت درگیر میکند.
کلیدواژهها