نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه الزهرا

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

با توجه به کمبود مطالعات عملی در مورد چگونگی درک مدرسان زبان انگلیسی از ابعاد مختلف جهانی شدن _ همگن سازی فرهنگی، تکثر گرایی فرهنگی، و ترکیب فرهنگی_ و تاثیر پدیده جهانی شدن بر عملکرد آن ها،  پژوهش حاضر بر آن شد که این جنبه های مورد غفلت قرار گرفته را مورد توجه قرار دهد. بر این مبنا، این مطالعه، نحوه ی تاثیراین ابعاد را بر سه بخش از تدریس که بیش از دیگر بخش ها تحت تاثیر رویکرد های مختلف پدیده جهانی شدن و آموزش زبان انگلیسی قرار گرفته اند _ گونه های زبانی مورد استفاده در تدریس، روشهای تدریس، و مطالب مورد استفاده در تدریس_ مورد ارزیابی قرار داده است. تعداد بیست مدرس زبان انگلیسی که با روش نمونه گیری ملاک مرجع انتخاب گردیدند، در این پژوهش شرکت نمودند. داده ها از طریق مصاحبه ی نیمه ساختاریافته و مشاهدات کلاسی همراه با یادداشتهای میدانی جمع آوری گردید. تحلیل موضوعی داده ها نشان داد که از میان سه بخش تدریس، حوزه ی روش تدریس کمتر از دو بخش دیگرتحت تاثیر پدیده ی جهانی شدن قرار گرفته است. دراین زمینه، دریافتیم که مدرسان شرکت کننده در این تحقیق تا حد بسیاری از نظرات متخصصان حوزه ی تفکر انتقادی در مورد ضرورت همخوانی روشهای تدریس زبان انگلیسی با شرایط مختلف آگاه می باشند. از سوی دیگر، اما، این مدرسان، علاقمند به بکارگیری گونه های زبانی مشابه سخنوران بومی زبان انگلیسی و مطالب آموزشی مؤلفان بومی زبان انگلیسی می باشند. رویهم رفته، تحلیل داده ها نشان داد که شرکت کنندگان این پژوهش از آگاهی کافی در مورد رویکرد استعمارطلبانه ی پدیده ی جهانی شدن برخوردار نیستند. این یافته ها در طراحی محتوای دوره های تربیت مدرس زبان انگلیسی مفید خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

Block, D. (2008). Language education and globalization. In N. H. Hornberger (Ed.), Encyclopedia of language and education (pp. 31-43). Berlin, Germany: Springer.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Cameron, D. (2001). Zones of contact: Globalization and the teaching of communication skills. In D. Block & D. Cameron (Eds.), Globalization and language teaching (pp. 67-83). London, England: Routledge.
Canagarajah, S. (2002). Globalization, methods and practice in periphery classrooms. In D. Block & D. Cameron (Eds.), Globalization and language teaching (pp. 134-150). London, England: Routledge.
Canagarajah, S. (2006). The place of world Englishes in composition: Pluralization continued. College Composition and Communication57(4), 586-619.
Canagarajah, S. (2006). Negotiating the local in English as a lingua franca. Annual Review of Applied Linguistics, 26, 197-218.
Canagarajah, S. (2007). The ecology of global English. International Multilingual Research Journal, 1(2), 89-100.
Crystal, D. (2003). English as a global language. England: Cambridge University Press.
Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics: Quantitative, qualitative and mixed methodologies. England: Oxford University Press.
Escobar, A. (2004). Beyond the third world: Imperial globality, global coloniality and anti-globalization social movements. Third World Quarterly, 25(1), 207-230.
Featherstone, M. (2006). Genealogies of the global. Journal of Theory, Culture and Society, 23(2-3), 387-392.
Giddens, A. (1990). The Consequences of modernity. Cambridge, England: Polity Press.
Gray, J. (2002). The global course book in English language teaching. In D. Block & D. Cameron (Eds.), Globalization and language teaching (pp. 151-168). London, England: Routledge.
Hiep, H. P. (2007). Communicative language teaching: Unity within diversity. ELT Journal, 61(3), 193-201.
Holton, R. (2000). Globalization’s cultural consequences. The Annuals of the American Academy of Political and Social Science, 570(1), 140-152.
Jenkins, J. (2005). Implementing an international approach to English pronunciation: The role of attitudes and identity, TESOL Quarterly, 39(3), 535-543.
Jenkins, J., & College, K. (2006). Current perspectives on teaching world Englishes and English as a lingua franca. TESOL Quarterly, 40(1), 157-174.
Jenkins, J. (2006). Points of view and blind spots: ELF and SLA. International Journal of Applied Linguistics, 16(2), 137-162.
Kachru, B. B. (1992). World Englishes: Approaches, issues and resources. Language teaching, 25(01), 1-14.
Kellner, D. (2002). Theorizing globalization. Journal of Sociological Theory, 20(3), 285-305.
Kumaravadivelu, B. (2006). Dangerous liaison: Globalization, empire and TESOL. In J.   Edge (Ed.), (Re-)Locating TESOL in an age of empire (pp. 1-26). London, England: Palgrave Macmillan.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage.
Mackey, A., & Gass, S. M. (2000). Stimulated recall methodology in second language research (Second language acquisition research series). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Marshall, C., & Rossman, B. (1989). Designing qualitative research. Newbury Park, CA: Sage.
Matsuda, A. (2003). Incorporating world Englishes in teaching English as an international language. TESOL Quarterly, 37(4), 719-729.
Maxwell, J. A. (1996). Qualitative research design: An interactive approach. Thousand Oaks, CA: Sage.
Mertens, D. M. (2014). Research and evaluation in education and psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Neilsen, R., Gitsaki, C., & Honan, E. (2007). Traveler's tales: ELT teachers in a globalizing world. In C. Gitsaki (Ed.), Language and languages: Global and local tensions (pp. 1-14). Newcastle, England: Cambridge Scholars Publishing.
Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Pennington, M.C. (1995). The teacher change cycle. TESOL Quarterly, 29(4), 705-731.
Pennycook, A. (1994). The cultural politics of English as an international language. London, England: Longman.
Pishghadam, R., & Sabouri, F. (2011). World English or world Englishes: A quantitative survey on Iranian English learners' attitudes toward varieties of English. English Language and Literature Studies, 1(1), 86-95.
Pishghadam, R., & Zabihi, R. (2012). Life syllabus: A new research agenda in English language teaching. Perspectives (TESOL Arabia), 19, 23-27.
Philipson, R. (1992). Linguistic imperialism. England: Oxford University Press.
Philipson, R. (2008). The linguistic imperialism of neoliberal empire. Critical Inquiry in Language Studies, 5(1), 1-43.
Rajadurai, J. (2007). Intelligibility studies: A consideration of empirical and ideological issues. Journal of World Englishes, 26(1), 87-98.
Robertson, R. (1995). Glocalization: Time-space and homogeneity-heterogeneity. In M. Featherstone, S. Lash, & R. Robertson (Eds.), Global modernities (pp. 25-44). London, England: Sage.
Seidlhofer, B. (2004). Research perspectives on teaching English as a lingua franca. Annual Review of Applied Linguistics, 24, 209-239.
Seidlhofer, B. (2005). English as a lingua franca. ELT Journal, 59(4), 339-341.
Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for Information, 22(2), 63-75.
Singh, P., & Doherty, C. (2012). Global cultural flows and pedagogic dilemmas: Teaching in the global university contact zone. TESOL Quarterly, 38(1), 9-42.
Sridhar, S. N. (1994). A reality check for SLA theories. TESOL Quarterly, 28(4), 800-805.
Thorpe, R. (2008). Field notes. In R. Thorpe & R. Holt, The SAGE dictionary of qualitative management research. London, England: Sage Publications.
Yildrim, R., & Okan, Z. (2007). The question of global language teaching: A Turkish perspective. Asian EFL Journal, 9(4), 54-66.
Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Ziaei, S. (2012). Examining cross-cultural clues as to globalization and Iran's culture in an international ELT book series: American English file. Mediterranean Journal of Social Sciences, 3(1), 141-148.