نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران

2 استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران

چکیده

زبان­ شناسی بوسیله ابزارهای زبانی به اهداف حقوقی می ­پردازد. زبان ­شناسی حقوقی جایگاه والایی در مراکز علمی دنیا به ­دست آورده و طی ده سال گذشته مطالعاتی در این حوزه در ایران انجام شده است. اگرچه به عنوان درس دو واحدی در مقطع دکتری تخصصی زبان ­شناسی توسط وزارت علوم به تصویب رسیده است و در مقطع دکتری جرم شناسی در دانشکده ­ی پلیس ارائه می­ شود، با این حال می­ تواند در حوزه­ های گسترده­ تری توسعه یابد. این پژوهش به دنبال مطالعه­ ی چشم­انداز و کارکردهای زبان­شناسی حقوقی در ایران است. علت انجام این پژوهش به دلیل این واقعیت است که ضروریات عصری که در آن زندگی می­ کنیم ما را بر آن می دارد تا به رشته های تحصیلی که به واقع بتوانند به بهترین شکل عملی در خدمت حال و آینده­ی جامعه باشد، بپردازیم. شرکت­کنندگان در این تحقیق کیفی، سیزده استاد دانشگاه در رشته ­های آموزش زبان انگلیسی و حقوق ­اند. داده­ ها از طریق پرسشنامه و مصاحبه گردآوری شد. برای تحقق اهداف مطالعه، درآمدی نظام­مند بر مواردی شامل تاریخچه، توسعه و چشم­اندازهای زبان­شناسی حقوقی در ایران ارائه شده است. داده­های این مطالعه بر اساس کدهای برگرفته از پرسشنامه و مصاحبه به ­دست آمد. یافته­ های این مطالعه نشان می­ دهد که همه ­ی شرکت­کنندگان در این مطالعه بومی ­سازی زبان­شناسی حقوقی در ایران را ضروری دانستند و پیشنهاداتی برای زمینه ­های مطالعه که بتواند اهداف مهمی را دنبال کند ارائه کردند. نتایج این مطالعه می­ تواند برای افرادی که به پژوهش در زمینه­ ی زبان-حقوق ارتباط دارند مناسب باشد. پژوهش ­های بیشتری در زمینه­ های آموزش، یادگیری، ارزیابی و طراحی مواد آموزشی برای زبان­شناسی حقوقی در ایران می ­تواند انجام شود.

کلیدواژه‌ها

Aghagolzade, F. (2005). Forensic linguistics: A new approach in applied linguistics (A collection of the First Iranian Linguistic Assembly Summit articles) [in Persian]. Tehran, Iran: Allame Tabatabaei University Publications.
Aghagolzadeh, F., Momeni, N., Asi, M., & Farajiha, M. (2010). A new approach to identify crimes in Iranian society: Forensic linguistics. International Journal of Criminology and Sociological Theory, 3(2), 425-437.
Anjum, R. Y. (2007). The need for the establishment of forensic linguistics as an independent discipline in Pakistan International Journal of Scientific Engineering and Applied Science (IJSEAS), 3(4), 1-14.
Brumfit, C. J. (1995). Teacher professionalism and research. In G. Cook & B. Seidlhofer (Eds.), Principle and practice in applied linguistics (pp. 107-124). England: Oxford University Press.
Chen, J. (1985). Forensic linguistics should be established. Modern Law Science, 1, 77.
Coulthard, M. (2005). The linguist as expert witness. Linguistics and the Human Sciences, 1(1), 39-58.
Coulthard, M., & Johnson, A. (2007). An introduction to forensic linguistics. London, England: Routledge.
 
Coulthard, R. M., & Johnson, A. (2008). An introduction to forensic linguistics: Language in evidence. London, England: Routledge
Coulthard, M., & Johnson, A. (2010). The Routledge handbook of forensic linguistics. Abingdon, England: Taylor & Francis Group.
Curzon, L. B. (2002). The Longman dictionary of law (6th ed.). Harlow, England: Pearson Education Ltd.
Garner, B. A. (2004). Black’s law dictionary (8th ed.). St. Paul, MN: Thomson/West. 
Gibbons, J. (2003). Forensic linguistics: An introduction to language in the justice system. Oxford, England: Blackwell.
Gibbons, J. (2006). Language and the law. In A. Davies & C. Elder (Eds.), The handbook of applied linguistics (pp. 285-303). Oxford, England: Blackwell.
Holliday, A (2007). Doing and writing qualitative research (2nd ed.). London, England: Sage Publications.
Kniffka, H. (2007). Working in language and law: A German perspective. Basingstoke, England: Palgrave Macmillan.
Levi, J. N. (1994). Language and law: A Bibliographic guide to social science research in the U.S.A. Chicago, IL: American Bar Association.
Momeni, N. (2011). Linguistic analysis of language crimes: Forensic linguistics approach. Tehran, Iran: Tarbiat Modares University.
Olsson, J. (2004). Forensic linguistics: An introduction to language, crime and the law. London, England: Continuum.
Olsson, J. (2008). What is forensic linguistic? Forensic Linguistic Institute. Retrieved from www.thetext.co.uk.
Rubin, H. J., & Rubin, I. S. (2005). Qualitative interviewing: The art of hearing data (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Saferstein, R. (2007). Criminalistics: An introduction to forensic science (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education International.
Schane, S. (2006). Language and the law. New York: Continuum.
Shuy, R. W. (2007). Language in the American courtroom. Language and Linguistics Compass, 1(1–2), 100-114. doi:10.1111/j.1749-818x.2007.00002.x
Talmy, S. (2010). Qualitative interviews in applied linguistics: From research instrument to social practice. Annual Review of Applied Linguistics, 30, 128-48.
Taylor, P. (2005). How can participatory processes of curriculum development impact on the quality of teaching and learning in developing countries? Paper commissioned for the EFA Global Monitoring Report: The Quality Imperative.
Tiersma, P. M., & Solan, L. (2002). The linguist on the witness stand: Forensic linguistics in American courts. Language, 78(2), 221-239. doi:10.1353/ lan.2002.0135
Toolan, M. (2009). Legal definitions. Language and Communication, 29, 182-192.
Wiersma, W. (1995). Research methods in education: An introduction (6th ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon.