نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی ، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان ، ایران .

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان ، ایران

چکیده

با توجه به نقشِ مهم نیازسنجی در دوره‌های انگلیسی با اهدافِ ویژة دانشگاهی و لزومِ بازنگری این دوره‌ها در ایران، پژوهش حاضر با سه‌بعدی‌سازی روش‌ها ومنابع پژوهش، به بررسیِ نیازهای کنونی و نیازهای آتی زبان انگلیسیِ دانشگاهی دانشجویانِ کارشناسیِ فیزیوتراپی می‌پردازد. به همین منظور، داده‌های کمی و کیفی پژوهش از 132 دانشجوی کارشناسی، 20 دانشجوی کارشناسی ارشدِ مشغول به کار، 20 استاد فیزیوتراپی، و 9 استاد زبان تخصصی از 4 دانشگاه علوم پزشکی در تهران با استفاده از 2 نسخه پرسش‌نامة نیازسنجی و مصاحبة نیمه‌باز گرداوری شدند. نتایج پژوهش نشان داد که با وجود مهم یا خیلی مهم بودن اکثر مهارت‌ها و ریزمهارت‌های هدف برای همه گروه‌های حاضر در پژوهش، در اولویت‌بندی‌های گروه‌ها تفاوت‌هایی وجود داشت. نتایج بخش خودارزیابی همچنین مهارت‌هایی که در آن‌ها دانشجویان نیاز به تقویت داشتند، را مشخص کرد. یافته‌های تحقیق، همچنین مسائل و راه‌حل‌هایی برای دروس زبان تخصصی برای دانشجویان فیزیوتراپی را بررسی می‌نماید و از طریق مثلث‌سازی نظراتِ گروه‌های مختلف در مورد نیازهای هدف و نیازمندی‌های شرایط کنونی دانشجویان، پیشنهاداتی برای بهبود و ارتقای دوره‌ها و منابع آموزشی ارایه می‌نماید.

کلیدواژه‌ها

  1. Amerian, M., & Marefat, F. (2018). Perceptions of EAP for business: Fresh findings from academia and workplace. Journal of Teaching Language Skills, 37(3), 1-49. https://doi.org/10.22099/jtls.2019.31601.2610
  2. Atai, M. R. (2002). EAP curriculum planning in Iran: An incoherent educational experience. Special Issue of the Journal of Faculty of Letters and Humanities, Teacher Training University, 9(3), 17-34. https://www.sid.ir/en/journal/ViewPaper.aspx?id=22446
  3. Atai, M. R., & Nazari, O. (2011). Exploring reading comprehension needs of Iranian EAP students of health information management (HIM): A triangulated approach. System, 39(1), 30-43. https://doi.org/10.1016/j.system.2011.01.015
  4. Atai, M. R., & Tahririan, M. H. (2003). Assessment of the status of ESP in the current Iranian higher educational system. Proceedings of LSP: Communication, culture and knowledge conference. University of Surrey.
  5. Bocanegra-Valle, A. (2016). Needs analysis for curriculum design. In K. Hyland & P. Shaw (Eds.), The Routledge handbook of English for academic purposes (pp. 560-576). Routledge.
  6. Brown, J. D. (2009). Foreign and second language needs analysis. In M. H. Long & C. J. Doughty (Eds.), The handbook of language teaching, (pp. 373-394). Blackwell.
  7. Dudley-Evans, T., & St John, M. J. (1998). Developments in English for specific purposes: A multi-disciplinary approach. Cambridge University Press.
  8. Holme, R., & Chalauisaeng, B. (2006). The learner as needs analyst: The use of participatory appraisal in the EAP reading classroom. English for Specific Purposes, 25(4), 403-419. https://doi.org/10.1016/j.esp.2006.01.003
  9. Hutchinson, T., & Waters, A. (1987). English for specific purposes: A learning-centered approach. Cambridge University Press.
  10. Hyland, K. (2006). English for academic purposes: An advanced resource book. Routledge.
  11. Long, M. H. (2005). Methodological issues in learner needs analysis. In M. H. Long, (Ed.), Second language needs analysis (pp. 19-76). Cambridge University Press.
  12. Lu, Y. L. (2018). What do nurses say about their English language needs for patient care and their ESP coursework: The case of Taiwanese nurses. English for Specific Purposes, 50, 116-129. https://doi.org/10.1016/j.esp.2017.12.004
  13. Mazdayasna, G., & Tahririan, M. H. (2008). Developing a profile of ESP needs of Iranian students: The case of students of nursing and midwifery. Journal of English for Academic Purposes, 7(4), 277-289. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2008.10.008
  14. Nazari, O., Atai, M. R., & Birjandi, P. (2017). Investigating burnout among Iranian EAP teachers: A comparison of‎ content instructors and ELT instructors.  Applied Research on English Language, 6(4), 455-472. https://doi.org/10.22108/ARE.2018.107481.1194
  15. Paltridge, B., & Starfield, S. (2013). Introduction to the handbook. In B. Paltridge & S. Starfield (Eds.), The handbook of English for specific purposes (pp. 1-4). John Wiley & Sons.
  16. Robinson, P. C. (1991). ESP today: A practitioner’s guide. Prentice Hall.