نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشکده زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

2 استادیار دانشکده زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

3 استادیار دانشکده زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

چکیده

از اواخر دهه‌های قرن بیستم، نظریة تروما وجهة آکادمیکی برای تحلیل نمودهای ادبی فرم‌های گوناگون خشونت، سرکوب و دگرگونی‌های اجتماعی به دست آورده‌است. این مقاله می‌کوشد تا بر مبنای دیدگاه فروید از تروما و بیشتر ساماندهی‌های اخیرِ ناهنجاری اضطراب پست-ترمایی، سومین رمان فدیا فقیر، آوای فاخته را بررسی کند. این نویسنده، که دربارة دایسپورا و از دایسپورا می‌نویسد، شخصیت زن جوان مسلمانش را به مبارزه برای هویتش در کشوری غربی هدایت می­کند. این مقاله، راهبردهای ادبی و تکنیک ­های روایی در این روایت ترومایی فمینیستی را تحلیل می ­نماید تا نشان دهد چگونه نویسنده کوشیده آن‌چه را که اصالتاً با بی­صدایی نشان‌دار شده، بازنمایی کند. به منظور تقلید از فرم‌ها و نشانه ­های تأثیر تروما، سبک روایی رمان ویژگی‌های ازهم گسیختگی، غیرِ خطی، تکرار، نثر شعرگونه و جریان سیال ذهن را نمایان می­ کند. این پژوهش نشان می‌دهد که تأثیر متقابل این تکنیک­ ها به خواننده در درک ماهیت گریزانِ تجربۀ تروماتیک کمک کرده و او را از جنبة عاطفی با داستان روای درگیر می­ نماید. کتی کاروث، آنه وایت هد و لوری ویکروی در میانِ نظریه­ پردازان اصلی این پژوهش هستند.

کلیدواژه‌ها

  1. Abraham, N., & Torok, M. (1994). The shell and kernel. University of Chicago Press. https://doi.org/10.2307/464697
  2. Abrams, M. H. (1993). A glossary of literary terms.  Norton.
  3. Al Maleh, L. (2009). Anglophone Arab literature: An overview. In L. Al Maleh (Ed.), Arab voices in diaspora (pp. 1-63).  Rodopi. https://doi.org/10.1163/9789042027190
  4. Balaev, M. (2014). Literary trauma theory reconsidered. In M. Balaev (Ed.), Contemporary approaches in literary trauma theory (pp. 1-14). Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137365941
  5. Bohleber, W. (2010). Destructiveness, intersubjectivity, and trauma. Karnac. https://doi.org/10.4324/9780429473623
  6. Bond, L., & Craps, S. (2019). Trauma: The new critical idiom. Routledge.
  7. Canpolat, S. (2015). Scopic dilemmas: Gazing the Muslim woman in Fadia Faqir’s My name is Salma and Leila Aboulela’s Minaret. Contemporary Women’s Writing, 10(2) 1-18. https://doi.org/10.1093/cww/vpv026
  8. Caruth, C. (1995). Trauma and experience. In C. Caruth (Ed), Trauma: Explorations in memory (3-13).  Johns Hopkins University Press.
  9. Caruth, C. (1996). Unclaimed experience: Trauma, narrative, and history. John Hopkins University Press.
  10. Chambers, C. (2011). British Muslim fictions: Interviews with contemporary writers. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1080/10848770.2014.999559
  11. Clark, K., & Holquist, M. (1986). Mikhail Bakhtin. Harvard University Press.
  12. Craps, S. (2013). Postcolonial witnessing: Trauma out of bounds. Palgrave Macmillan.
  13. Dujardin, E. (1991). The bays are sere; and interior monologue. Libris.
  14. El Miniawi, N. (2015). Cross cultural communication in My name is Salma by Fadia Faqir. Global Journal of Art and Social Science Education, 3(1), 61-63. http://www.globalsciencesearchjournals.org/
  15. Faqir, F. (2007). The cry of the dove. Black Cat.
  16. Felman, S., & Laub, D. (1992). Testimony: Crises of witnessing in literature, psychoanalysis, and history. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203700327
  17. Herman, J. (1992). Trauma and recovery: The aftermath of violence from domestic abuse to political terror. Basic Books.
  18. Larocca, F. (2015). Literary dynamics in nonlinear narratives. University of Porto. https://repositorio-aberto.up.pt/
  19. Lindbladh, J. (2017). The polyphonic performance of testimony in Svetlana Aleksievich’s voices from utopia. Canadian Slavonic Papers, 59(3), 281-312. https://doi.org/10.1080/008500602107.1379116
  20. Luckhurst, R. (2008). The trauma question. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203607305
  21. Majed, H. (2012). Islam and Muslim identities in four contemporary British novels. University of Sunderlands. https://sure.sunderland.ac.uk>
  22. Miller, J. (1982). Fiction and repetition: Seven English novels. Harvard University Press. https://www.hup.harvard.edu
  23. Miller, N. (2002). Extremities: Trauma, testimony, and community. University of Illinois press.
  24. Moran, P. (2007). Virginia Woolf, Jean Rhys, and the aesthetics of Trauma. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230601857
  25. Nash, G. (2007). The Anglo-Arab encounter: Fiction and autobiography by Arab writers in English. Peter Lang. https://doi.org/103726/978-3-0353-0419-0
  26. Onega, S., & Ganteau, J. (2011). Introduction. In S. Onega & J. Ganteau (Eds.), Ethics and trauma in contemporary British fiction (pp. 7-19). Radopi.
  27. Radstone, S. (2007). Trauma theory: Contexts, politics, ethics. Paragraph, 30(1), 9-29. https://doi.org/10.3366/prg.2007.0015
  28. Riccioni, L., & Zuczkowski, A. (2012). Polyphony in interior monologues. In M. Lorda (Ed.), Spaces of polyphony (pp. 256-278). John Benjamins Publishing Company. https://doi.org/10.1075/ds.15.24ch18
  29. Ronell, A. (1994). Finitude’s score: Essays for the end of millennium. University of Nebraska Press. https://doi.org/10.2307/1773241
  30. Santesso, E. M. (2013). Disorientation: Muslim identity in contemporary Anglophone literature. The Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137281722
  31. Sarnou, D. (2016). The polyphonic, dialogic feminine, narrative voice in Anglophone Arab women’s writing. Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities, 8(3), 202-212. https://doi.org/10.21659/rupkatha.v8n3.21
  32. Van der Kolk, B., & Ducey, C. (1989). The psychological processing of traumatic experience: Rorschach patterns in PTSD. Journal of Traumatic Stress, 2(3), 259-274. https://doi.org/10.1002/jts.2490020303
  33. Versluys, K. (2009). Out of the blue. Colombia UP.
  34. Vickroy, L. (2002). Trauma and survival in contemporary fiction. University of Virginia Press. https://doi.org/10.5860/choice.40-6284
  35. Whitehead, A. (2004). Trauma fiction. Edinburgh University Press. http://www.jstor.org/stable/10.3366/j.ctt1r2534
  36. Wiel, R. (2014). Literary aesthetics of trauma. Palgrave Macmillan.
  37. Wolfreys, J. (2002). Trauma, testimony, criticism. In J. Wolfreys (Ed.), Introducing criticism at the 21st century (pp. 126-148). Edinburgh University Press.   https://doi.org/10.1093/fmls/cqv068
  38. Žižek, S. (2001). On belief. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203167090