نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی، شیراز، ایران
2 دانشیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی، شیراز، ایران
چکیده
ایالات متحده مدل استعمار بریتانیایی قرن نوزدهم را برای قرن بیستم، اقتباس کرد، به ویژه در اعمال کنترل دیدگاههای مردم درون کشور، در تمام مدتی که پذیرای ماجراجویی دخالت مستقیم در امور کشورهای دیگر بود. هنگامیکه رئیسجمهور بوش سه کشور در سراسر جهان را در 29 ژانویه 2002 محور شرارت خطاب کرد، همان مسیر را دنبال میکرد. با این وجود، ابداع این عبارت کافی نبود و متقاعد کردن مردم با ایجاد فضای فکری که در آن تمرکز بر ترویج تصویر خیر و شر در پرداختن به محور شر نهفته بود، امکانپذیر شد. در نتیجه هر صدایی خارج می باست خنثی شود. حتی اگر سم شپرد مورد نظر باشد که قبلاً شهرت بسیاری را در صحنة تئاتر آمریکا با بازیهای خانوادگیاش به دست آورده بود. شپرد در مورد مفهوم ابراز چندگانگی خود در تعامل با شرایط جغرافیایی مختلف هرگز از پا نایستاد. بنابراین جای تعجب نیست که خداوندگار جهنم او این هدف را دنبال کند، نمایشنامهای که به سبب بسیار سیاسی و بیربط بودن کاملاً مورد غفلت منتقدین و داوران قرار گرفت. با این وجود، پژوهش حاضر برای نشان دادن این است که شپرد یک متفکر واقعی یا از نگاه ریچارد رورتی، یک آزادیخواه طعنهزن است که میتواند با در نظر گرفتن حساسیت مردم به تحقیر، خود را درگیر موضوعهای جنگ فرهنگی مذکور کند.
کلیدواژهها
- Borders, W. (2010). Introduction. In A. Mason, D. Felman, & S. Schnee (Eds.), Literature from the "Axis of Evil": Writing from Iran, Iraq, North Korea, and other enemy nations. ReadHowYouWant.
- Cammett, J. M. (1971). Antonio Gramsci and the origins of Italian communism. Stanford University Press.
- Coe, R. (1980, November 23rd). Saga of Sam Shepard. New York Times Magazine, 56-59, 118, 120, 122, 124.
- Cook, J. H. (1992). Fifty years on the old frontier as cowboy, hunter, guide, scout, and ranchman. University of Oklahoma Press.
- Crank, J. A. (2012). Understanding Sam Shepard. University of South Carolina Press.
- Dabashi, H. (2008). Iran: A people interrupted. New Press.
- Grant, G. (1991). Writing as a process of performing the self: Sam Shepard's notebooks. Modern Drama, 34(4), 549-565. https://doi.org/10.3138/md.34.4.549
- Grant, G. (1993). Shifting the paradigm: Shepard, myth, and the transformation of consciousness. Modern Drama, 36(1), 120-130. https://doi.org/10.3138/md.36.1.120
- Harris, L. (2004). Civilization and its enemies: The next stage of history. Free Press.
- Heradstveit, D., & Bonham, M. G. (2007). What the axis of evil metaphor did to Iran. The Middle East Journal, 61(3), 421-440. https://doi.org/10.3751/61.3.12
- Islam, M. S. (2005). Muslims in the capitalist discourse: September 11 and its aftermath. Journal of Muslim Minority Affairs, 25(1), 3-12. https://doi.org/10.1080/13602000500113423
- Jillson, C. C. (2016). The American dream: In history, politics, and fiction. University Press of Kansas.
- Mirowska, P. (2017). Negotiating reality: Sam Shepard’s States of Shock, or “A Vaudeville Nightmare.” Text Matters, 7(7), 368-385. https://doi.org/10.1515/texmat-2017-0020
- Prohászka Rád, B. (2009). Effacing myths and mystification of power: Sam Shepard’s The God of Hell. Acta Universitatis Sapientiae, Philologica, 1(1), 60-77. http://acta.sapientia.ro/actaphilo/C1-1/philo12.pdf.
- Rorty, R. (1999). Contingency, irony, and solidarity. Cambridge University Press.
- Rorty, R. (2007). Philosophy as cultural politics. Cambridge University Press.
- Rosen, C. (1993). "Emotional territory": An interview with Sam Shepard. Modern Drama, 36(1), 1-11. https://doi.org/10.3138/md.36.1.1
- Rumbaut, R. G., Foner, N., & Gold, S. J. (1999). Transformations: Immigration and immigration research in the United States. SAGE Publishing.
- Said, E. W. (1996). Representations of the intellectual: The 1993 Reith lectures. Vintage.
- Said, E. W. (2014). Culture and imperialism. Vintage Digital.
- Shepard, S. (1993). States of shock: Far north. Vintage Books.
- Shepard, S. (2005). The god of hell: A play. Vintage Books.
- Silva, E. C. (2015). ‘Terror as theater’: Unraveling spectacle in post 9/11 literatures. Liminalities: A Journal of Performance Studies, 11(5), 1-22.
- Strieff, D. (2017). FLAG and the diplomacy of the Iran hostage families. Diplomacy & Statecraft, 28(4), 702-725. https://doi.org/10.1080/09592296.2017.1386465
- Suskind, R. (2004, October 17). Without a doubt. The New York Times.
- Wade, L. A. (2007). Sam Shepard and the American sunset: Enchantment of the mythic west. In D. Krasner (Ed.), A companion to twentieth-century American drama (pp. 285-300). Blackwell Publishing Ltd. https://doi.org/10.1002/9780470996805.ch18
- Weiss, K. (2009). There’s no question that this is torture!: Electrocuting patriotic fervour in Sam Shepard’s The God of Hell. EnterText, 7(3), 197-206, https://www.brunel.ac.uk/creative/writing/research/entertext/documents/entertext073/ET73WeissED.pdf.
- Willadt, S. (1993). States of war in Sam Shepard's States of Shock. Modern Drama, 36(1), 147-166. https://doi.org/10.3138/md.36.1.147
- Wilson, G. M. (1994). Edward Said on contrapuntal reading. Philosophy and Literature, 18(2), 265-273. https://doi.org/10.1353/phl.1994.0025
- Winters, J. J. (2017). Sam Shepard: A life. Counterpoint.