نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دکتری آموزش زبان انگلیسی ، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

باتلان (2001) مدعی است رابطة متقابل محترمانه معلم-زبان آموز به ایجاد محیط امنی برای یادگیری می‌انجامد. مطالعه حاضر مقیاس چندوجهی ارائه می‌دهد که به صورت میان‌فرهنگی، احترام/بی‌احترامی معلمان نسبت به زبان‌آموزان را به عنوان بعد حیاتی روابط زبان‌آموز-معلم می‌سنجد. پرسش‌نامه احترام معلم به زبان‌آموز بر پایه پیشینه تحقیق، گروه‌های متمرکز و مصاحبه‌های برخط ساخته شد. ما ابعاد پرسش‌نامه احترام معلم به زبان‌آموز را از طریق تحلیل عاملی تاییدی اندازه‌گیری کردیم تا تأییدی برای مدل شش-عاملی فرضی‌مان در میان زبان‌آموزان و معلمان انگلیسی بومی و غیر بومی بیابیم (472= N). ساختار شش-عاملی از طریق تحلیل عاملی اکتشافی پرسش‌نامه احترام معلم به زبان‌آموز به دست آمد که بر اساس سه دسته فراگیر دربرگیرندة 14 مضمون فرعی حاصل از گروه‌های متمرکز و مصاحبه‌های برخط ساخته شد. بر اساس این تحلیل‌ها، ساختار شش-عاملی بهترین برازش را نشان داد. این ابعاد شامل الف) خصوصیات بینافردی معلم، ب) بینش معلم و ج) ویژگی‌های شغلی معلمان است. ضرایب پایایی نشان داد که همسانی درونی قابل قبولی در میان پرسش های مدل شش عامل وجود دارد. همچنین، ما اعتبار همگرا، واگرا و روایی پیش‌بینی‌کننده پرسش‌نامه احترام معلم به زبان‌آموز را نیز سنجیدیم. به نظر می‌رسد احترام/بی‌احترامی مدرسان به زبان‌آموزان، پیشرفت تحصیلی زبان‌آموز، به ویژه معدل و خودارزیابی زبان‌آموزان از موفقیت شان در یادگیری زبان انگلیسی را پیش‌بینی کند. نتایج از وجود شش بعد حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و گروه‌های متمرکز و مصاحبه‌های برخط پشتیبانی نموده و شواهدی عینی از ویژگی‌های روان‌سنجی این مقیاس را به ما ارائه می‌دهد. این مقیاس می‌تواند توسط مربیان و سیاست‌گذاران برای نظارت بر روابط محترمانه معلم-زبان‌آموز به کار گرفته شود.

کلیدواژه‌ها

  1. Adler, A. (1973). Individual psychology. In G. Lindzey, C. Hall, & M. Manosevitz (Eds.) Theories of personality: Primary sources and research (pp. 71-81). John Wiley & Sons.
  2. Arbuckle, J. L. (2019). IBM SPSS Amos 26 user’s guide. Amos Development Corporation.
  3. Batelaan, P. (2001). Learning to respect. Intercultural Education, 12(3), 237-245. https://doi.org/10.1 080/14675980120087453
  4. Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin117(3), 497-529.
  5. Blincoe, S., & Harris, M. J. (2011). Status and inclusion, anger and sadness: Gendered responses to disrespect. European Journal of Social Psychology41(4), 508-517. https://doi.org/10.1002/ejsp.811
  6. Brinkworth, M. E., McIntyre, J., Juraschek, A. D., & Gehlbach, H. (2018). Teacher-student relationships: The positives and negatives of assessing both perspectives. Journal of Applied Developmental Psychology, 55, 24-38. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2017.09.002
  7. Byrne, B. M. (2016). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming (3rd ed.). Routledge.
  8. Charalampous, K., & Kokkinos, C. M. (2013). The model of interpersonal teacher behaviour: A qualitative cross‐cultural validation within the Greek elementary education context. British Educational Research Journal, 39(1), 182-205. http://dx.doi.org/10.1080/01411926.2 011.617437
  9. Claessens, L. C. A., van Tartwijk, J., van der Want, A. C., Pennings, H. J. M., Verloop, N., den Brok, P. J., & Wubbels, T. (2016). Positive teacher-student relationships go beyond the classroom, problematic ones stay inside. The Journal of Educational Research, 110(5), 478-493. https://doi.org/10.1080/00220671.2015.1129595
  10. Collins, R. (2008). Violence: A micro-sociological theory. Princeton University Press.
  11. Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage.
  12. de Vaus, D. (2014). Surveys in social research (6th ed.). Routledge.
  13. DeVellis, R.F. (2017). Scale development: Theory and applications (4th ed.). Sage.
  14. Docan-Morgan, T. (2011). ‘Everything changed’: Relational turning point events in college teacher-student relationships from teachers’ perspectives. Communication Education, 60(1), 20-50. https://doi.org/10.1080/03634523.2010.497223
  15. Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford University Press.
  16. Dörnyei, Z. (2010). Questionnaires in second language research: Construction, administration, and processing (2nd ed.). Routledge.
  17. Ellis, D. W. (1997). Measuring high school students’ perceptions of teacher respect: The relationship to success in school. (Publication No. 9822589) [Doctoral dissertation, The University of Texas at Austin]. Dissertation Abstracts International, 59(01), 33A.
  18. Fernandes, M. S. (2005). The relationship between high school students’ perceptions of teacher respect and academic achievement, attendance, and discipline problems (Publication No. 3175077) [Doctoral dissertation, University of Bridgeport]. ProQuest Dissertations Publishing.
  19. Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (4th ed.). Sage.
  20. Fromm, E. (1955). The sane society. Harper & Row.
  21. Gest, S. D., Domitrovich, C. E., & Welsh, J. A. (2005). Peer academic reputation in elementary school: Associations with changes in self-concept and academic skills. Journal of Educational Psychology, 97(3), 337-346. https://doi.org/10.1037/0022-0663.97.3.337
  22. Goodman, J. F. (2009). Respect-due and respect-earned: Negotiating student-teacher relationships. Ethics and Education, 4(1), 3-17. https://doi.org/10.1080/17449640902781356
  23. Henry, A., & Thorsen, C. (2018). Teacher-student relationships and L2 motivation. The Modern Language Journal, 102(1), 218-241. https://doi.org/10.1111/modl.12446
  24. Hill, Jr., T. E., (2000). Respect, pluralism, and justice: Kantian perspectives. Oxford.
  25. Hinton, P. R. (2016). The perception of people: Integrating cognition and culture. Routledge.
  26. Honneth, A. (1996). The struggle for recognition: The moral grammar of social conflicts. MIT Press.
  27. Huo, Y. J., Binning, K. R., & Molina, L. E. (2010). Testing an integrative model of respect: Implications for social engagement and well-being. Personality and Social Psychology Bulletin, 36(2), 200-212. https://doi.org/10.1177/0146167209356787
  28. Joe, H. K., Hiver, P., & Al-Hoorie, A. H. (2017). Classroom social climate, self-determined motivation, willingness to communicate, and achievement: A study of structural relationships in instructed second language settings. Learning and Individual Differences, 53, 133-144. http://dx.doi.org/10.1016/j.lindif.2016.11.005
  29. Kachru, B. B. (1985). Standards, codification, and sociolinguistic realism: The English language in the outer circle. In R. Quirk & H. Widdowson, (Eds.) English in the world: Teaching and learning the language and the literature. Cambridge University Press.
  30. Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). Guilford Press.
  31. Liaw, S. S. (2002). An Internet survey for perceptions of computers and the World Wide Web: relationship, prediction, and difference. Computers in Human Behavior18(1), 17-35. https://doi.org/10.1016/S0747-5632(01)00032-2
  32. Lightfoot, C. (2000). On respect. New Ideas in Psychology, 18(2), 177-185.
  33. Martin, A. J., & Collie, R. J. (2018). Teacher-student relationships and students’ engagement in high school: Does the number of negative and positive relationships with teachers matter? Journal of Educational Psychology, 111(5), 861-876. https://doi.org/10.1037/edu0000317
  34. Martin, A. J., & Dowson, M. (2009). Interpersonal relationships, motivation, engagement, and achievement: Yields for theory, current issues, and educational practice. Review of Educational Research, 79(1), 327-365. https://doi.org/10.3102/0034654308325583
  35. Maslow, A. H. (1987). Motivation and personality. Harper & Row Publishers.
  36. Miller, D. T. (2001). Disrespect and the experience of injustice. Annual Review of Psychology, 52(1), 527-553.
  37. Moule Jr., R. K., & Wallace, D. M. (2017). An experimental investigation into perceptions of disrespect during interpersonal conflict. Social Science Research, 62, 134-149. http://dx.doi.org/10.1016/j.ssresearch.2016.08.001
  38. Onwuegbuzie, A., Dickinson, W., Leech, N., & Zoran, A. (2009). A qualitative framework for collecting and analyzing data in focus group research. International Journal of Qualitative Methods, 8(3), 1-21.
  39. Patrick, H., Ryan, A., & Kaplan, A. (2007). Early adolescents’ perceptions of the classroom
    social environment, motivational beliefs, and engagement. Journal of Educational
    Psychology, 99
    (1), 83-98. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-0663.99.1.83
  40. Price, L. R. (2016). Psychometric methods: Theory into practice. Guilford.
  41. Rogers, C. R. (1983). Freedom to learn for the 80's. C. E. Merrill.
  42. Roorda, D. L., Koomen, H. M. Y., & Spilt, J. L. (2011). The influence of affective teacher-student relationships on student’s school engagement and achievement: A meta-analytic approach. Review of Educational Research, 81(4), 493-529. https://doi.org/10.3102/0034654311421793
  43. Sennett, R. (2004). Respect: The formation of character in a world of inequality. Penguin.
  44. Shwalb, D. W., & Shwalb, B. J. (2006). Research and theory on respect and disrespect: Catching up with the public and practitioners. New Directions for Child and Adolescent Development, 2006(114), 1-8. https://doi.org/10.1002/cd.171
  45. Strauss, A. L., & Corbin, J. (2008). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques (3rd ed.). Sage.
  46. Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2014). Using multivariate statistics (6th ed.). Pearson Education.
  47. Telli, S., & Den Brok, P. (2012). Teacher-student interpersonal behaviour in the Turkish primary to higher education context. In T. Wubbels, P.  Den Brok, J. Tartwijk, & J. Levy (Eds.), Interpersonal relationships in education: An overview of contemporary research (pp. 187-206). Sense.
  48. Tyler, T. R., (2006). Why people obey the law. Princeton University Press.
  49. Valiente, C., Lemery–Chalfant, K., Swanson, J., & Reiser, M. (2008). Prediction of children’s academic competence from their effortful control, relationships, and classroom participation. Journal of Educational Psychology, 100(1), 67-77. https://doi.org/10.1037/0022-0663.100.1.67
  50. Walton, G. M., Cohen, G. L., Cwir, D., & Spencer, S. J. (2012). Mere belonging: The power of social connections. Journal of Personality and Social Psychology, 102(3), 513-532.
  51. Wentzel, K. R. (2009). Students’ relationships with teachers as motivational constructs. In K. R.
    Wentzel & A. Wigfield (Eds.), Handbook of motivation at school (pp. 301-322). Routledge.
  52. Wubbels, T., Brekelmans, M., Mainhard, T., den Brok, P. J., & van Tartwijk, J. (2016). Teacher student relationships and student achievement. In K. R. Wentzel & G. B. Ramani (Eds.), Handbook of social influences in school contexts: Social-emotional, motivation, and cognitive outcomes (pp. 127-142). Routledge.