نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران

2 استادیار ، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

برای درک حدود و ثغور رشدِ ایدئولوژیکی وُردزورت و نقش امر متعالی در ‌توسعۀ ذهن شاعر، توصیه می‌شود پیشرفت زمانی و رواییِ مقدمه (1799)، را دنبال کنیم. مقالۀ حاضر، از طریق تحلیل آرای ژیژکی شاهکار بزرگ وردورت، نشان میدهد که ‌می‌توان به امر متعالی از دو منظر مختلف دست یافت. نخست، می‌توان آن را مداخلۀ نمادین در درون جهان خیالیِ سوژه دانست که حس وحدت و کمال را دچار تشویش می‌کند و اُبژۀ تمنا را از ترتیب خیالی به نمادین تغییر می‌دهد و دوم اینکه، می‌توان آن را مداخلۀ امر واقع در ترتیب نمادین دانست، به‌ منزلۀ فقدان در دل دیگری، که در نتیجه آن، هم‌خوانیِ کاملِ عناصر دلالتی و دست‌یابی‌ نهایی به‌ اُبژۀ تمنّا غیر ممکن‌ می‌‌شود. آن‌چه این دو دلالت متفاوت از امر متعالی را به هم پیوند می‌زند، درک این مهم است که‌ در هر دو مورد، امر متعالی جایگاه حالت‌های وهم‌گون و ناموجود را دارد.

کلیدواژه‌ها

  1. Abrams, M. H. (1973). Natural supernaturalism: Tradition and revolution in romantic literature. Norton.
  2. Brett, R. L., & Jones, A. R. (1991). Lyrical ballads: William Wordsworth and Samuel Taylor Coleridge (2nd ed.). Routledge.
  3. Day, A. (2001). Romanticism. Routledge.
  4. Fink, B. (1995). The Lacanian subject: Between language and jouissance. Princeton University Press.
  5. Fink, B. (2007). Fundamentals of psychoanalytic technique. W. W. Norton & Company.
  6. Hartman, G. (1964). Wordsworth's poetry 1787-1814. Yale University Press.
  7. Heffernan. J. A. W. (1967). Wordsworth on the sublime: The quest for interfusion. Studies in English Literature, 1500-1900, 7(4), 605-615. https://doi.org/10.2307/449528
  8. Hopkins, B. (1994). Wordsworth’s voices: Ideology and self-critique in “The Prelude.” Studies in Romanticism33(2), 279-299. https://doi.org/10.2307/25601060
  9. Kelley, T. M. (1984) Wordsworth, Kant, and the romantic sublime. Philological Quarterly, 63(1), 130.
  10. Lacan, J. (1998). The seminar of Jacques Lacan: The four fundamental concepts of psychoanalysis (Book XI) (Revised ed.). W. W. Norton & Company.
  11. Myers, B. P. (2008). Wordsworth’s financial sublime: Money and meaning in book VII of “The Prelude.” South Central Review, 25(2), 80-90.  http://www.jstor.org/stable/40211265
  12. Owen, W. (1973). The sublime and the beautiful in The PreludeThe Wordsworth Circle, 4(2), 67-86. http://www.jstor.org/stable/24039116  
  13. Stang, R. (1966). The false dawn: A study of the opening of Wordsworth’s The PreludeELH33(1), 53-65. https://doi.org/10.2307/2872134
  14. Stoddard, E. (1985). Flashes of the invisible world: Reading The Prelude in the context of the Kantian sublime. The Wordsworth Circle, 16(1), 32-37. https://www.jstor.org/stable/24040569
  15. Weiskel, T. (1976) The romantic sublime: Studies in the structure and psychology of transcendence. Johns Hopkins University Press.
  16. Wlecke, Albert O. (1973). Wordsworth and the Sublime. University of California.
  17. Wordsworth, W. (1995) The Prelude. London: Penguin.
  18. Žižek, S. (1992). Enjoy your symptom. Routledge.
  19. Žižek, S. (2006). The parallax view. MIT Press.
  20. Žižek, S. (2008a). For they know not what they do. Verso.
  21. Žižek, S. (2008b). The sublime object of ideology (2nd ed.). Verso.