نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه زبان‌شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

2 استادیار، گروه زبان‌شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.

3 استادیار، گروه زبان‌شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

چکیده

106 توئیت دستچین‌شدة حامیان دونالد ترامپ که در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 2016، از روز قبل از اعلام نامزدی یعنی 15 ژوئن 2015 تا روز به قدرت‌رسیدن یعنی 20 ژانویه 2017 بازنشر شده بودند با رویکرد فرکلاف به تحلیل انتقادی گفتمان مورد پژوهش قرار گرفت. هدف از انجام پژوهش از این قرار بود: 1) شناسایی ویژگی‌های زبانی، گفتمانی و اجتماعی خاص به‌کاررفته در بازتوییت‌های دونالد ترامپ؛ (2) بازنمایی اینکه چگونه دونالد ترامپ در بازنشر توئیت‌هایش معرفی شده ‌است 3)؛ و بررسی اینکه چگونه مخالفان دونالد ترامپ آن را در بازنشر توییت‌ها نشان داده‌اند. یافته‌ها نشان داد که اعتبار ریتوییت‌های ترامپ زیر سؤال رفته بود زیرا حساب‌های توییتری که او از آن‌ها بازتوییت می‌کرد در توییتر وجود نداشتند. افزون بر این، وی اغلب به نمایش ما در مقابل آن‌ها پرداخته بود؛ یعنی ویژگی‌های خداگونه به او نسبت داده می‌شد در حالی که مخالفانش ضعیف به تصویر کشیده می‌شدند. همچنین، او بیشتر بر خصوصیات شخصی، محبوبیت و موفقیت مالی‌اش متمرکز بود. از نظر گفتمانی، گفتمان او ساده‌انگارانه، پوپولیستی، غیر رسمی، تکراری و سرشار از واژه‌های افراطی بود که ایدئولوژی‌های ملی‌گرایانه و اقتصادمحور را توصیف می‌کرد. به‌طورکلی، این گفتمان برای مشروعیت‌بخشیدن به ترامپ به‌عنوان نامزد اصلی و مشروعیت‌زدایی از مخالفان او بر پایه نارضایتی مردم از سیاستمداران حرفه‌ای تلاش می‌کرد. این پژوهش نشان داد که حضور ترامپ به‌عنوان یک سیاستمدار مشهور به‌دلیل نیاز جامعه به شخصیتی بدیع به‌عنوان فردی رها از سیاست سنتی بوده و همزمان زبان او نیز نظم اجتماعی موجود در قلمرو سیاست آمریکا را متحول کرده‌است.

کلیدواژه‌ها

  1. Allen, N. (2020, June 13). Donald Trump tells West Point cadets: ‘We are not the policeman of the world’. The Telegraph. https://www.telegraph.co.uk/news/2020/06/13/donald-trump-tells-west-point-cadets-not-policeman-world/.
  2. Amirian, M., Rahimi, A., & Sami, Gh. (2012). A critical discourse analysis of images of Iranians in western movies: The case of Iranium. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 1(5), 1-13. https://dx.doi.org/10.7575/ijalel.v.1n.5p.1.
  3. Chilton, P. (2004). Analysing political discourse: Theory and practice.  Routledge.
  4. CNN (Online News). (2021, February 1). Allsides. Accessed 11 February 2021 at https://www.allsides.com/news-source/cnn-media-bias.
  5. Cook, G. (1992). The discourse of advertising. Routledge.
  6. Crystal, D. (1992). An encyclopedic dictionary of language and languages.  Blackwell.
  7. Dastpak, M., & Taghinezhad, A. (2015). Persuasive strategies used in Obama's solitical Speech: A CDA approach based on Fairclough's framework. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 2(6), 13-27. https://jallr.com/index.php/JALLR/article/view/123.
  8. Fairclough, N. (1989). Language and power.  Longman.
  9. Fairclough, N. (1992). Discourse and social change. Polity Press.
  10. Fairclough, N. (1995). Critical discourse analysis: The critical study of language. Longman.
  11. Fairclough, N. (2001). Language and power. Longman.
  12. Fairclough, N. (2006). Language and globalization.  Routledge.
  13. Fairclough, N. (2013). Critical discourse analysis: The critical study of language.  Routledge.
  14. Franko, E. (2006). Democracy at work? The lessons of Donald Trump and the apprentice. In D. S. Escoffery (Ed.), How real is reality TV? Essays on representation and truth (pp. 247–258). McFarland & Company.
  15. Garcia, T., & de Navarra, P. (2018). Donald J. Trump: A critical discourse analysis. Estudios Institucionales, 5(8), 47-73. https.//doi.org/10.5944/eeii.vol.5.n.8.2018.21778
  16. Gee, J. P. (2005). An Introduction to discourse analysis. Psychology Press.
  17. Gerbaudo, P. (2018). Social media and populism: an elective affinity? Media, Culture & Society, 40(5), 745–753. https.//doi.org/10.1177/0163443718772192.
  18. Graham, T., Broersma, M., Hazelhoff, K., & van’t Haar, G. (2013). Between broadcasting political messages and interacting with voters: The use of Twitter during the 2010 UK general election campaign. Information, Communication & Society, 16(5), 692–716. https://doi.org/10.1080/1369118X.2013.785581.
  19. Gunner, J. (n.d.). When to use exclamation marks. In Grammar.Yourdictionary.com. Accessed 11 February 2021 at https://grammar.yourdictionary.com/punctuation/when/when-to-use-exclamation-marks.html.
  20. Hague, R., Harrop, M., & Breslin, S. (1998). Comparative government and politics: An introduction (4th ed.). Palgrave Macmillan.
  21. Hodge, R., & Kress, G. (1996). Language as ideology (2nd ed.). Routledge.
  22. Hussein, I. (2016). Critical discourse analysis of the political speech of the Egyptian president, Abdel Fattah El-Sisi, at the New Suez Canal Inauguration Ceremony. International Journal of Language and Literature, 4(1), 85-106. https://doi.org/10.15640/ijll.v4n1a10.
  23. Jorgensen, M. W., & Phillips, L. J. (2002). Discourse analysis as theory and method.  Sage Publications.
  24. Karpf, D. (2017). Digital politics after Trump. Annals of the International Communication Association, 41(2), 198-207. https://doi.org/10.1080/23808985.2017.1316675.
  25. KhosraviNik, M. (2017). Social media critical discourse studies (SM-CDS). In J. Flowerdew & J. E. Richardson (Eds.), Handbook of Critical Discourse Analysis (pp. 206-233). Routledge.
  26. Kress, G. (2005). Gains and losses: New forms of texts, knowledge, and learning. Computers and Composition, 22, 5–22. https://doi.org/10.1016/j.compcom.2004.12.004.
  27. Larsson, A. O., & Kalsnes, B. (2014). ‘Of course we are on Facebook’: Use and non-use of social media among Swedish and Norwegian politicians. European Journal of Communication, 29(6), 653–667. https://doi.org/10.1177/0267323114531383.
  28. Merriam-Webster. (n.d.). Knight. In Merriam-Webster.com dictionary. Accessed 30 January 2021 at https://www.merriam-webster.com/dictionary/knight.
  29. Meyerhoff, M. (2006). Linguistic change, sociohistorical context and theory-building in variationist linguistics: new dialect formation in New Zealand. English Language and Linguistics, 10(1), 173–194. https://doi.org/10.1017/S1360674306001833.
  30. Miller, D. (1991). Politics in Blackwell Encyclopedia of political thought. Blackwell.
  31. Mohammadi, M., & Javady, J. (2017). A critical discourse analysis of Donald Trump's language use in the US presidential campaign, 2016. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 6(5), 1-10. https://doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.6n.5p.1.
  32. NBC News (Online). (2021, February 1). Allsides. Accessed 11 February 2021 at https://www.allsides.com/news-source/nbc-news-media-bias.
  33. Ott, B. L. (2017). The age of Twitter: Donald J. Trump and the politics of debasement. Critical Studies in Media Communication 34 (1), 59–68. https://doi.org/10.1080/15295036.2016.1266686.
  34. Oxford English Dictionary. (1989). Rhetoric. In OED.com Dictionary. Accessed 10 February 2021 at https://www.oed.com/oed2/00205930;jsessionid=9163BBFDE882E3C04A1070EBDE3A22B6.
  35. Padmanabhan, L. (2015, April 8). ‘Conservative’ or ‘tory’: What's in a name? BBC. Accessed 11 12 February 2021 at https://www.bbc.com/news/uk-politics-30899534.
  36. Politico. (2021, February 1). Allsides. Accessed 11 February 2021 at https://www.allsides.com/news-source/politico-media-bias.
  37. Rachman, A., & Yunianti S. (2017). Critical discourse analysis in Donald Trump presidential Ccmpaign to win America’s heart. TELL Journal, 5(2), 8-17. http://repository.um-surabaya.ac.id/id/eprint/2853.
  38. Rahimi, M., Saleh, A. E., Deghat, S. (2010). The CDA of the 2008 cresidential Campaign Speeches of democratic candidates with respect to their gender & race. IJAL, 13(2), 75-99. https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=Rahimi%2C+M.%2C+Saleh%2C+A.+E.%2C+Deghat%2C+S.+%282010%29.+The+CDA+of+the+2008+Presidential+Campaign+Speeches+of+Democratic+Candidates+with+Respect+to+Their+Gender+%26+Race.+IJAL%2C+13%282%29%2C+75-99.&btnG=
  39. Şakiroğlu, H. (2020). Comparative discourse analysis on media tweets of president Donald Trump and Senator Bernie Sanders. European Journal of Literature, Language and Linguistics Studies, 4(2). http://dx.doi.org./10.46827/ejlll.v4i2.197.
  40. Sánchez-Giménez, J. A., & Tchubykalo, E. (2018). Donald Trump’s twitter account: A brief content analysis. Revista Elcano, 23, 107-117. http://www.realinstitutoelcano.org/wps/portal/rielcano_en/contenido?
  41. WCM_GLOBAL_CONTEXT=/elcano/elcano_in/zonas_in/ari20-2018-sanchezgimenez-tchubykalo-realdonaldtrump-a-brie f-content-analysis.
  42. Seargeant, P., & Tagg, C. (Eds.). (2014). The language of social media: Identity and community on the internet. Palgrave Macmillan.
  43. Van Dijk, T. A. (1977). Text and context. Longman.
  44. Van Dijk, T. A. (2004). Politics, ideology and discourse. Accessed 12 February 2021at httsp://www.discourse-insociety.org/teun.html.
  45. Wallsten, K. (2013). Old media, new media sources: The blogosphere’s influence on Ppint media news coverage. International Journal of E-Politics 4(2), 1–20. https://doi.org/10.4018/jep.2013040101.
  46. Wells, C., Shah, D. V., Pevehouse, J. C., Yang, J., Pelled, A., Boehm, F., … Schmidt, J. L. (2016). How Trump drove coverage to the nomination: Hybrid media campaigning. Political Communication, 33, 669–676. https://doi.org/10.1080/10584609.2016.1224416.
  47. Wodak, R. ed. (1989). Language, power and ideology. Benjamins.
  48. Wodak, R. (2015). The politics of fear: What right-wing populist discourses mean. Sage Publications.