نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه ارومیه

2 دانشگاه تبریز

چکیده

این مطالعه تلاش کرد تا عوامل اصلی در امنیت روانی سازنده و ناسازگار معلم های نیوزلندی و ایرانی زبان انگلیسی را تعیین کند. علاوه بر این، مطالعه تفاوت بین انواع سازنده و ناسازگار امنیت روانی این گروه از معلم ها را بررسی کرد. بدین منظور، ابتدا محقق ها از نمونه ‌گیری در دسترس برای انتخاب 294 معلم مرد و زن نیوزلندی زبان انگلیسی و 286 معلم مرد و زن ایرانی زبان انگلیسی در محیط های موسسه زبان به عنوان شرکت ‌کننده استفاده کردند. دوم، آن ها پرسشنامه‌های امنیت روانی معلم، هوش هیجانی، هوش معنوی، کمال‌ گرایی و اطلاعات جمعیت ‌شناختی را به شرکت‌ کنندگان نیوزلندی و ایرانی فرستادند. معلم های نیوزلندی و ایرانی پرسشنامه ها را به ترتیب در بازه زمانی یک ماهه و هفتاد روزه تکمیل کردند و برگرداندند. سوم، محقق ها برای انجام تجزیه و تحلیل داده ها از رگرسیون لجستیک و آزمون کای اسکوئر استفاده کردند. نتایج نشان داد که هوش هیجانی، هوش معنوی و تجربه معلم های نیوزلندی عوامل اصلی در امنیت روانی سازنده و ناسازگارآن ها بودند. از سوی دیگر، درآمد، سن و هوش هیجانی معلم های ایرانی عوامل اصلی در انواع امنیت روانی آن ها بودند. در نهایت، امنیت روانی معلم های نیوزلندی نسبت به امنیت روانی معلم های ایرانی سازنده تر بود. نتایج به ماهیت بافت-حساس امنیت روانی معلم سازنده و ناسازگار معلم های زبان انگلیسی نسبت داده شد. این نتایج ممکن است راه کارهای عملی برای تشکیل دوره های آموزش معلم زبان انگلیسی و آموزش راهنمای معلم زبان انگلیسی داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات