نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه ایلام

چکیده

پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد ترکیبی متوالی، دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها را در مورد روابط با دانشجو معلمان در دانشگاه‌های ایران مورد بررسی قرار داد. تمرکز بر سه بعد رفتار بود: عاطفی، گرایش اجتماعی و محیط زیست. داده ها از 100 دانشجوی آموزش عالی (HE) و 36 استاد جمع آوری شد. داده‌های کمی از طریق دو مقیاس تحقیق‌شده به‌دست آمدند که پایایی و روایی آن‌ها از طریق سنجش پایایی (برآورد آلفا) و نسبت روایی محتوایی تضمین شد. نتایج به‌دست‌آمده از دانش‌آموزان تفاوت آماری معنی‌داری را در رفتارهای اجتماعی (81/0=P) و رفتارهای بوم‌شناختی (49/0=P) نشان نداد، اما در رفتارهای عاطفی تفاوت آماری معنی‌داری وجود داشت (00/0=P). اساتید همچنین تفاوت معنی داری را در رفتارهای اجتماعی (11/0=P) و رفتارهای اکولوژیکی (16/0=P) گزارش نکردند، اما در رفتار عاطفی تفاوت معنی داری از نظر آماری مشاهده شد (00/0=P). داده های کیفی حاصل از مصاحبه با دانشجویان و اساتید، اهمیت هر سه بعد را در شکل گیری روابط تایید می کند. با این حال، مصاحبه ها همچنین نشان داد که چگونه نقش اساتید و دانشجویان بر این رفتارها تأثیر می گذارد. شاخص های کیفی مانند مراقبت، حمایت و جامعه پذیری در ابعاد شناسایی شدند. این مطالعه همچنین نشان داد که عوامل زمینه ای و فردی در TSR نقش دارند. مفاهیم بیشتر در مورد چگونگی ایجاد روابط مثبت در HE مورد بحث قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات