نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه پیام نور تهران

چکیده

هدف از این پژوهش میان فرهنگی، بررسی نشانگرهای موضع‌گیری و تعامل، به عنوان ابزارهای متقاعد کننده، در کپشن‌های انگلیسی و فارسی مرتبط با کووید-19 در اینستاگرام است که توسط سازمان‌های بهداشتی مستقر در ایالات متحده و ایران ارسال شده است. برای این منظور، از مارس ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱، ۷۴۰ کپشن به‌طور تصادفی از حساب‌های سازمان‌های بهداشتی مختلف آمریکایی و ایرانی در اینستاگرام جمع‌آوری شد. سپس داده‌ها برای نشانگرهای موضع (یعنی تردیدنماها، یقین‌نماها، نگرش‌نماها، و ارجاع‌به‌خود) و نشانگرهای تعامل (یعنی ضمایر خواننده، جملات معترضه، جملات پرسشی، دانش مشترک و جملات امری) تجزیه و تحلیل شدند، و یافته ها در پرتو نظریۀ فراگفتمان مورد بحث قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که در استفاده از ابزارهای متقاعدکننده بین پیکره انگلیسی و فارسی تفاوت‌هایی وجود دارد. در حالی که نشانگرهای ارجاع‌به‌‌خود و تردیدنما بیشترین بسامد نشانگر موضع در پیکره انگلیسی بودند، نشانگرهای یقین‌نما و نگرش‌نما بیشترین بسامد در زبان فارسی را داشتند.. علاوه براین، ضمایرخواننده و جملات امری پرکاربردترین نشانگرهای تعامل در انگلیسی و فارسی بودند. همچنین، استفاده کلی از نشانگرهای موضع بالاتر از نشانگرهای تعامل در این دو پیکره بود، به این معنی که کاربران اینستاگرام رویکرد نویسنده محورتری را اتخاذ کردند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات