نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

استادیار، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

اگرچه تحقیقات گسترده‌ای به بررسی موضوع اضطراب یادگیری پرداخته‌اند، اما اضطراب تدریس، به ویژه در زمینه یکپارچه‌سازی فناوری و واکنش‌های عاطفی معلمان زبان انگلیسی، هنوز هم حوزه‌ای نسبتاً ناشناخته است. این مطالعه به مقایسه اثربخشی رویکردهای مختلف یکپارچه‌سازی فناوری در کاهش اضطراب تدریس می‌پردازد. به این منظور، از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد، و بر اساس طبقه‌بندی زانگ (2023)، 96 معلم زبان ایرانی به صورت تصادفی به یکی از سه گروه ادغام فناوری در سطح پایین، متوسط و بالا (۳۲ نفر در هر گروه) اختصاص داده شدند. ابتدا از شرکت‌کنندگان درخواست شد تا پرسشنامه اضطراب معلم را قبل از مداخلات تکمیل کنند. سپس با طراحی پیش‌آزمون، مداخله و پس‌آزمون با دوره‌ی پیگیری تغییرات سطوح اضطراب این معلمان ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل داده‌های کمی تفاوت‌های معنی‌داری را در بین گروه‌ها نشان داد و مداخلات فناوری بالا و متوسط در کاهش اضطراب تدریس در مقایسه با مداخله‌ی فناوری پایین اثربخشی بیشتری را به نمایش گذاشتند. مصاحبه‌های کیفی با 10 معلم در هر گروه، یافته‌های کمی را تأیید کردند و دیدگاه‌های عمیق‌تری را در رابطه با عوامل کاهش اضطراب مرتبط با هر سطح یکپارچه‌سازی فناوری ارائه دادند. پیامدهای عملی و جهت‌گیری‌های تحقیقات آینده در این مقاله مورد بحث قرار می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات