نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه پیام نور تهران

2 دانشگاه پیام نور تهران.

3 دانشگاه پیام نور

4 دانشگاه پیام نور.

چکیده

در عصر پیشرفت فناوری، آموزش زبان با افزایش استفاده از روش‌های مبتنی بر فناوری، مانند آموزش ترکیبی و مجازی، مواجه شده است. به موازات این تحول، درونداد دستکاری برای بهبود یادگیری زبان‌آموزان به عنوان یک جنبه‌ی اساسی در زمینه‌های مختلف یادگیری و آموزش زبان مطرح شده است. دو رویکرد برجسته در این زمینه شامل تقویت درونداد  و بارش درونداد می باشند. این مطالعه به بررسی تأثیر این روش‌ها بر عملکرد شفاهی مشارکتی زبان‌آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در کلاس‌های ترکیبی و مجازی م ی‌پردازد. با استفاده از یک طرح تحقیق نیمه‌تجربی، چهار گروه تشکیل شد: گروه تقویت درونداد در کلاس ترکیبی ، گروه تقویت درونداد در کلاس مجازی، گروه بارش درونداد در کلاس ترکیبی، و گروه بارش درونداد در کلاس مجاز.  این مطالعه شامل پنجاه و یک دانش‌آموز مبتدی زبان انگلیسی با سطح زبانی همگن بود که به صورت تصادفی به گروه‌ها اختصاص داده شدند. مصاحبه‌های پیش‌آزمون با استفاده از شش سؤال باز انجام و توسط دو ارزیاب ارزیابی شد. سپس، شرکت‌کنندگان در شانزده جلسه آموزشی شرکت کردند که برای گروه‌های کلاس مجازی به صورت کاملاً مجازی با استفاده از برنامه شاد و برای گروه‌های کلاس ترکیبی به صورت ترکیبی از محیط‌های مجازی و فیزیکی ارائه شد. گروه‌های تقویت درونداد آموزش‌هایی مبتنی بر ورودی تقویت‌شده با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر برجسته‌سازی، بزرگ‌نویسی، رنگ‌آمیزی، کج‌نویسی و زیرخط کشی دریافت کردند، در حالی که گروه‌های بارش درونداد با نمونه‌های مکرر از فرم‌های هدف در قالب‌های نوشتاری و شفاهی مواجه شدند. پس از دوره آموزشی، مصاحبه پس‌آزمون با استفاده از همان سوالات پیش‌آزمون توسط همان ارزیابان انجام شد. نتایج، که با استفاده از ANOVA با اندازه‌گیری‌های مکرر تحلیل شدند، نشان داد که تقویت درونداد و بارش درونداد در هر دو گروه کلاس ترکیبی و کلاس مجازی تأثیر مثبتی بر عملکرد شفاهی مشارکتی زبان‌آموزان داشتند. علاوه بر این، گروه‌های کلاس ترکیبی عملکرد بهتری نسبت به گروه‌های کلاس مجازی از خود نشان دادند. این یافته‌ها به درک روش‌های مؤثر آموزش زبان در محیط‌های پشتیبانی‌شده توسط کامپیوتر کمک می‌کنند و پتانسیل استفاده از رویکردهای تقویت درونداد وبارش درونداد را در کلاس‌های ترکیبی و مجازی نشان می‌دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات