نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه صنعتی شریف

2 دانشگاه لرستان

چکیده

پژوهش حاضر یک مطالعه موردی طولی از آموزش صلح در دو کلاس زبان انگلیسی، به ترتیب کلاس مکالمه موضوعی و خواندن و درک مفاهیم، که در طی دو نیم‌سال تحصیلی پیوسته ارائه شده بود را گزارش می‌کند. شرکت‌کنندگان، که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند، 15 فراگیر ایرانی زبان انگلیسی (7 مرد و 8 زن) 18 تا 24 ساله بودند. برخی از آثار مرتبط با ارزش‌های صلح، عدم خشونت، و تنوع جهت آموزش صلح در دو کلاس استفاده شد. ابزارهای کیفی مختلف برای جمع‌آوری داده‌ها همچون مصاحبه، روزانه‌نویسی، ارائه‌های کلاسی، یادآورنویسی و یادداشت‌های مردم‌نگاری محققین مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل موضوعی ترکیبی استفاده شد. داده‌های پژوهش حاضر از دو کلاس درسی که بخشی از دوره فرعی زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه صنعتی شریف بود جمع‌آوری شد. سپس پیشرفت دانش‌آموزان از طریق روزانه نویسی، ارائه‌های کلاسی و مشاهده مشارکتی محققین و یادداشت‌های میدانی ردیابی شد. نتایج نشان داد که دوره آموزشی در دو کلاس تأثیر مثبتی بر آگاهی کلی دانشجویان از ارزش‌های صلح داشتند. همچنین مضامین قابل توجه استخراج شده از داده‌های کیفی شامل خودشناسی، شناخت دنیای محلی، شناخت دیگران، صلح با طبیعت و تصدیق و احترام به تنوع و صداهای ناشنیده بود. به طور کلی، آثار ادبی پیشنهادی به شرکت‌کنندگان کمک کرد تا نظرات کلیشه‌ای خود را درباره گروه‌های به حاشیه رانده شده بازنگری کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات