نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه ازاد اسلامی ، تبریز، ایران

2 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

3 دانشکده زبان و ادبیات انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

چکیده

نقش کنش های گفتاری در برقراری ارتباط موفق ، به عنوان یکی از مولفه های اصلی توانش کاربرد ی، آن را به حوزه مهمی از پژوهش در زمینه‌ی آموزش زبان انگلیسی تبدیل کرده است. زیرا توانش کاربردی ، جزء جدایی ناپذیرِ توانش زبانی به شمار می رود. یکی از تغییرات مهم در حوزه‌ی سنجش زبان، پیدا یش رویکرد ارزیابی پویا است.پژوهش حاضر به بررسی تاثیر ارزیابی پویای مبتنی بر وب بر دانش توانش کاربردی زبان آموزان ایرانی در سطح متوسط می پردازد.این پژوهش نیمه تجربی بر روی 100 دانشجوی زن ایرانی در سطح متوسط انجام شد. شرکت کنندگان از طریق نمونه گیری هدفمند از میان پنج کلاسِ دست نخورده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون مهارت زبان انگلیسی میشیگان و یک آزمون چند گزینه ایِ تکمیل متن نوشتاری استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس انکو وا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج حاصل از بررسی داده ها نشان داد که رویکرد مبتنی بر پرسش های تدریجی براون و رویکردِ تجربه یادگیری میانجی گریِ فویرشتین در مقایسه با دو رویکرد دیگر (رویکرد آزمون آموخته گوتکه و رویکرد سنجش محدودیت های کارلسون و ویلد)، در یادگیریِ کاربرد صحیح عذرخواهی، امتناع و درخواست برای زبان آموزان زبان خارجی در سطح متوسطِ موثرتر بوده اند.یافته ها نشان می دهد که ارزیابی پویای مبتنی بر وب ابزاری مفید برای ارتقای دانش توانش کاربردی زبان آموزان می باشد. نتایج پژوهش دارای تلویحات آموزشی برای معلمان، دانش آموزان و برنامه ریزانِ دوره های آموزشی زبان انگلیسی می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات