نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی دانشگاه ایلام

2 استاد دانشکده انگلیسی دانشگاه ایلام

3 استادیار دانشگاه ایلام

چکیده

دانش محتوای آموزشی (PCK)، به‌عنوان مفهومی که بیانگر حرفه‌ای بودن و تخصص معلمان است، از سال 1980 مورد توجه قابل توجهی قرار گرفته است. در این مقاله، از روش Q برای بررسی ادراکات مشترک معلمان زبان انگلیسی در مورد PCK استفاده شد. این مطالعه اولویت‌های معلمان زبان انگلیسی را در مورد مؤلفه‌های PCK مورد بررسی قرار داد. چهارده معلم زبان انگلیسی در مطالعه Q شرکت کردند. در نهایت چهل و شش عبارت به عنوان نمونه Q انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل عاملی نشان داد که شرکت‌کنندگان به 3 عامل گروه‌بندی می‌شوند که 3 دیدگاه متمایز از مؤلفه‌های PCK را بیان می‌کنند: مؤلفه‌های متمرکز بر دانش‌آموز، متمرکز بر آموزش، و مؤلفه متمرکز بر مهارت. یافته ها حاکی از آن است که معلمان اولویت بیشتری را به مؤلفه های موضوع، دانش آموز و طرح درس می دهند. نتایج نشان می‌دهد که معلمان روی چه مواردی تمرکز کنند و در تدریس خود روی چه چیزهایی تأکید نکنند. یکی از مفاهیم عملی یافته‌ها این است که مربیان و برنامه‌های آموزش معلمان باید توجه بیشتری به جنبه دانش‌آموز محور تدریس داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات