نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه قم، قم، ایران

2 دانشور گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه قم، قم، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه قم، قم، ایران

4 استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه قم، قم، ایران

چکیده

فراگیران در شیوۀ درک اطلاعات و تجربیات و نیز سازمان‌بندی و نگهداری آنها (یعنی سبک غالب یادگیری) با یکدیگر متفاوت هستند. از این‌رو در پژوهش حاضر، رابطۀ بین سبک‌های غالب یادگیری ادراکی و عمق دانش واژگانی فراگیران زبان انگلیسی در سطح دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت‌کنندگان در این پژوهش 235 نفر (شامل 89 مرد و 146 زن) از دو دانشگاه ایرانی بودند. پاسخ فراگیران به پرسشنامۀ سبک‌های غالب یادگیری (رید، 1984) نشان داد که سبک‌های حرکتی، شنیداری، دیداری و لمسی، گروه‌های اصلی را تشکیل می‌دهند و سبک‌های فردی و گروهی، انواع فرعی هستند. علاوه بر این، داده‌های حاصل از آزمون تداعی واژه‌ها (رید، 2000) نشان داد که امتیاز میانگین سبک لمسی شرکت‌کنندگان با آزمون تداعی واژه‌ها و اجزای تشکیل دهندۀ آنها (مترادف‌ها و همنشین‌ها) همبستگی معناداری دارد. این پژوهش نشان داد فراگیران گروه قوی، علی‌رغم گرایش منفی به فعالیت‌های گروهی، نسبت به فراگیران گروه ضعیف، از سبک‌های اصلی بیشتری برخوردارند. به‌علاوه، سبک شنیداری مردان، پایین‌تر از نقطۀ بُرشِ سبک یادگیری اصلی و کمتر از امتیاز میانگین زنان است. با این حال، مردان در مقایسه با زنان، در آزمون تداعی واژه‌ها، مترادف‌ها و همنشین‌ها امتیاز بهتری کسب کردند اما سبک لمسی با آزمون تداعی واژه‌ها، مترادف‌ها و همنشین‌ها در گروه زنان، همبستگی معناداری نشان داد. همچنین یادگیری گروهی برای شرکت‌کنندگان کمترین اهمیت را داشت. بدین ترتیب، در تدریس واژگان، بخصوص در بُعد عمق، باید تکنیک‌ها و مواد مختلفی انتخاب شوند تا سبک‌های گوناگون یادگیری زبان‌آموزان را پوشش دهد.

کلیدواژه‌ها

Akbarian, I. (2010a). The comparative development of vocabulary breadth and depth, and academic vocabulary for ESP/EAP learners. Iranian Journal of Applied Linguistics, 1-22.
Akbarian, I. (2010b). The relationship between vocabulary size and depth for ESP/EAP learners. System, 38(3), 391-401. http://dx.doi.org/10.1016/j.system.2010.06.013
Akbarian, I. (2018). Vocabulary development and teaching speaking. The TESOL Encyclopedia of English Language Teaching. https://doi.org/10.1002/9781118784235. eelt0704
Akbarian, I., Farajollahi, F., & Jiménez Catalán, R. M. (in press). EFL learners’ lexical availability: Exploring frequency, exposure, and vocabulary level. System, 102261. https://doi.org/10.1016/j.system.2020.102261
Cheng, M. H. (1997). Teaching styles and learning styles. The Crane Publishing Co.
Collinson, E. (2000). A survey of elementary students’ learning style preferences and academic success. Contemporary Education, 71(4), 42-48
Corrigan, R. (2008). Beyond the obvious: Constructing meaning from subtle patterns in the language environment. Communication Disorders Quarterly, 29(2), 109-124. http://doi.org/10.1177/1525740108315880
DeCapua, A., & Wintergerst, A.  (2005). Assessing and validating a learning styles instrument. System, 33(1), 1-16. http://doi.org/10.1016/j. system.2004.1 0.003
Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. Erlbaum.
Dunn, R. S., & Griggs, S. A. (1988). Learning styles: Quiet revolution in American schools. National Association of Secondary School Principles.
Earley, C., & Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. Stanford University Press.

Ehrman, M. E. (1996). Understanding second language difficulties. SAGE Publications. http://doi.org/10.4135/9781452243436

Ehrman, M. E., & Leaver, B. L. (2003). Cognitive styles in the service of language learning. System, 31(3), 393-415. http://doi.org /10.1016/S0346-251X(03)000 50-2
Ehrman, M. E., & Oxford, R. L. (1989). Effects of sex differences, career choice, and psychological type on adult language learning strategies. The Modern Language Journal, 73(1), 1-13. http://doi.org/ 10.1111/j.1540-4781.1989.tb05302.x
Ehrman, M. E., & Oxford, R. L. (1995). Cognition plus: Correlates of language learning success. The Modern Language Journal, 79(1), 67-89. http://doi.org /10.2 307/329394
Fan, Y. M. (2003). Frequency of use, perceived usefulness, and actual usefulness of second language vocabulary strategies: A study of Hong Kong learners. The Modern Language Journal, 87(2), 222-241. http://doi.org /10.1111/1540-478 1.00187
Guild, P. B., & Garger, S. (1985). Marching to different drummers. Association for Supervision and Curriculum Development.
Hyland, K. (1993). Culture and learning: A study of the learning style preferences of Japanese students. RELC Journal, 24(2), 69-91. http://doi.org /10.1177/0033688293 02400204
Isemonger, I., & Sheppard, C. (2003). Learning styles. RELC Journal, 34(2), 195-222. http://doi.org/10.1177/003368820303400205
Jiménez Catalán, R. M. (2003). Sex differences in L2 vocabulary learning strategies. International Journal of Applied Linguistics, 13(1), 54-77. http://doi.org/10.1111/1473- 4192.00037
Joy, S., & Kolb, D. A. (2009). Are there cultural differences in learning style? International Journal of Intercultural Relations, 33(1), 69-85. http://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2008.11.002
Kroonenberg, N. (1995). Meeting language learners’ sensory-learning-style preferences. In J. M. Reid (Ed.), Learning styles in the ESL/EFL classroom (pp. 74-86). Heinle & Heinle Publishers.
Lee, L. (1992). The effect of instructional method and learning style on Spanish vocabulary learning in college students (Unpublished doctoral dissertation). University of Texas, Austin.
Melton, C. (1990). Bridging the cultural gap: A study of Chinese students’ learning style preferences. RELC Journal, 21(1), 29-51. http://doi.org/10.1177/003368 829002100103
Milton, J. (2009). Measuring second language vocabulary acquisition. Multilingual Matters.
Naserieh, F., & Anani Sarab, M. R. (2013). Perceptual learning style preferences among Iranian graduate students. System, 41(1), 122-133.  http://doi.org/10.1016/j. system.2013.01.018
Nassaji, H. (2004).  The relationship between depth of vocabulary knowledge and L2 learners’ lexical inferencing strategy use and success. The Canadian Modern Language Review, 61, 107-134.
Nation, I. S. P. (2001). Learning vocabulary in another language. CUP.
Oxford, R. L. (1989). The role of styles and strategies in second language learning. ERIC Digest. (ERIC Document Reproduction Services No. ED317087).
Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Heinle & Heinle.
Oxford, R. L. (1995). Gender differences in language learning styles: What do they mean? In J. M. Reid (Ed.), Learning styles in the ESL/EFL classroom (pp. 34-46). Heinle & Heinle Publishers.
Oxford, R. L., & Anderson, N. J. (1995). A cross-cultural view of learning styles. Language Teaching 28(4), 201-215.  http://doi.org/10.1017/S0261444800000446
Oxford, R. L., Ehrman, M. E., & Lavine, R. Z. (1991). Style wars: Teacher-student style conflicts in the language classroom. In S. S. Magman, (Ed.), Challenges in the 1990s for college foreign language programs (pp. 1-25). Heinle & Heinle.
Park, C. C. (1997). Learning style preferences of Asian American (Chinese, Filipino, Korean, and Vietnamese) students in secondary schools. Equity & Excellence in Education, 30(2), 68-77. http://doi.org/10.1080/1066568970300208
Park, C. C. (2002). Crosscultural differences in learning styles of secondary English learners. Bilingual Research Journal, 26(2). 213-229.  http://doi.org/10.1080/15235882.2002.10668720
Peacock, M. (2001). Match or mismatch? Learning styles and teaching styles in EFL. International Journal of Applied Linguistics, 11(1), 38-58. http://doi.org/10.1111/1473- 4192.00001
Qian, D. (2002). Investigating the relationship between vocabulary knowledge and academic reading performance: An assessment perspective. Language Learning, 52(3), 513-536. http://doi.org/10.1111/1467-9922.00193

Read, J. (1993). The development of a new measure of L2 vocabulary knowledge. Language Testing, 10(3), 355-371. http://doi.org/10.1177/026553229301000308

Read, J. (2000). Assessing vocabulary. CUP.

Reid, J. M. (1984). Perceptual learning style preference questionnaire.  University of Wyoming, Department of English.
Reid, J. M. (1987). The perceptual learning style preferences of ESL students. TESOL Quarterly, 21(1), 87-111. http://doi.org/10.2307/3586356
Reid, J. M. (1995). Learning styles in the ESL/EFL classroom. Heinle & Heinle.
Reid, J. M. (1996). The learning-centered classroom. TESOL matters.
Reid, J. M. (1998). Preface. In J. M. Reid (Ed.). Understanding learning styles in the second language classroom (pp. ix-xiv). Prentice-Hall Regents.
Riazi, A., & Mansoorian, M. A. (2008). Learning style preferences among Iranian male and female EFL students. Iranian EFL Journal, 2, 88-100.
Rossi-Le, L. (1989). Perceptual learning style preferences and their relationship to language learning strategies in adult students of English as a second language (Unpublished doctoral dissertation). Drake University, Des Moines.
Rossi-Le, L. (1995). Learning styles and strategies in adult immigrant ESL students. In J. M. Reid, (Ed.), Learning styles in the ESL/EFL classroom (pp. 118-125). Heinle & Heinle.
Shen, Y. M. (2010). Effects of perceptual learning style preferences on L2 lexical inferencing. System, 38(4), 539-547.  http://doi.org/10.1016/j.system.2010.09.016
Stebbins, C. (1995). Culture-specific perceptual-learning style preferences of postsecondary students of English as a second language. In J. M. Reid, (Ed.), Learning styles in the ESL/EFL classroom (pp. 108-117). Heinle & Heinle.
Tight, D. G. (2010). Perceptual learning style matching and L2 vocabulary acquisition. Language Learning, 60(4), 792-833. http://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2 010.00572.x
Uhrig, K. (2015). Learning styles and strategies for language use in the context of academic reading tasks. System, 50, 21-31. http://doi.org/10.1016/j.system.20 15.02.002
Wang, C. M. (1992). A study of English major students’ learning styles in China. In S. C. Gui, (Ed.), The psychology of Chinese learners of English (pp. 72-89). Hunan Education Press (Chinese version).
Wintergerst. A. C., DeCapua, A., & Itzen, R. C.  (2001). The construct validity of one learning styles instrument. System, 29(3), 385-403. http://doi.org/10.1016/S0346-251X(01)00027-6
Wong, L. L. C., & Nunan, D. (2011). The learning styles and strategies of effective language learners. System, 39(2), 144-163. http://doi.org/10.1016/j.system.2 011.05.004
Zhang, X., & Lu, X. (2015). The relationship between vocabulary learning strategies and breadth and depth of vocabulary knowledge. The Modern Language Journal, 99(4), 740-753. http://doi.org/10.1111/modl.12277