نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران

2 استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران،

3 استادیار گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران

4 استادیار گروه آموزش زبان؛ دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران؛

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، بررسی تفاوت‌ صلاحیت‌های‌ حرفه‌ای معلمان زبان ایرانی در دو بخش دولتی و خصوصی و ارتباط صلاحیت‌های حرفه‌ای با جنسیت، رشتۀ تحصیلی، میزان تحصیلات و تجربۀ تدریس معلمان بوده است. شرکت‌کنندگان این تحقیق 300 معلم زبان انگلیسی بودند که ازطریق نمونه‌گیری آسان انتخاب شدند و با استفاده از مقیاس صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان زبان انگلیسی به‌عنوان زبان بیگانه مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از جمع‌آوری پرسشنامه‌ها  از نرم افزار اس‌پی‌اس‌اس برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. براساس نتایج به دست آمده: 1) از نظر سطح صلاحیت‌ها، تفاوت معناداری میان معلمان زبان انگلیسی در دوبخش خصوصی و دولتی وجود داشت، به طوری که معلمان زبان بخش خصوصی دارای صلاحیت بالاتری نسبت به بخش دولتی بودند، 2) از نظر صلاحیت‌های حرفه‌ای، تفاوت میان معلمان زن و مرد معنادار بود، 3) رابطۀ میان چهار مولفۀ صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان ایرانیِ زبان انگلیسی و سابقۀ تدریس آنها معنادار و مثبت بود، 4) میان صلاحیت‌ حرفه‌ای معلمان دارای تحصیلات در هریک از چهار گروه مورد بررسی (آموزش زبان انگلیسی، ادبیات انگلیسی، مترجمی و سایر رشته‌ها) تفاوت‌ معناداری نشان داد، به طوری که معلمان دارای تحصیلات در رشتۀ آموزش زبان انگلیسی، بالاترین سطح صلاحیت‌ها را دارا بودند و 5) تفاوت میان صلاحیت‌های حرفه‌ای سه سطح دانشگاهی معنادار بود. معلمان با سطح تحصیلات دکتری بالاترین و معلمان دارای مدرک کارشناسی، پایین‌ترین سطح صلاحیت‌ها را به خود اختصاص دادند. این تحقیق شاید تنها پژوهشی باشد که آگاهیِ متخصصان آموزش انگلیسی به‌عنوان زبان بیگانه (ازجمله، معلمان زبان انگلیسی) را نسبت به عوامل موثر بر صلاحیت‌های حرفه‌ایشان افزایش می‌دهد. یافته‌های این پژوهش همچنین می‌تواند به نهادهای استخدام‌ و تربیت‌کنندۀ معلم، مانند موسسه‌های زبان انگلیسی و سازمان‌های تربیت معلم در جذب نیروهای دارای صلاحیت بالاتر کمک کند.

کلیدواژه‌ها

Aghagolzadeh, F., & Davari, H. (2014). Iranian critical ELT: A belated but growing intellectual shift in Iranian ELT community. Journal for Critical Education Policy Studies, 12(1), 391-410.
Akbari, R., & Yazdanmehr, E. (2011). EFL teachers’ recruitment and dynamic assessment in private language institutes of Iran. Journal of English Language Teaching and Learning, 8, 29-51.
Aliakbari, M., & Azimi Amoli, F. (2014). Teachers’ awareness of critical pedagogy: A case study of Iranian EFL teachers. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 3(1), 128-134
Ansarin, A. A., Farrokhiand, F., & Rahmani, M. (2015). Iranian EFL teachers’ reflection levels: The role of gender, experience, and qualifications. The Asian Journal of Applied Linguistics, 2(2), 140-155.
Arifin.  (2002). Capita selekta education: Islam and common. Bumi Aksara.
Atai, M. R., Babaii, E., & Mousavi, M. (2016). Exploring standards and developing a measure for evaluating Iranian EFL teachers’ professional competence in the private sector. Iranian Journal of English for Academic Purposes, 5(2), 1-30.
Atai, M. R., & Mazlum, F. (2013). English language teaching curriculum in Iran: Planning and practice. Curriculum Journal, 24(3). 389-411.
Carr, D. (2000). Professionalism and ethics in teaching. Routledge.
Davari, H., & Aghagolzadeh, F. (2015). To teach or not to teach? Still an open question for the Iranian education system. In C. Kennedy (Ed.), English language teaching in the Islamic Republic of Iran: Innovations, trends and challenges (pp. 11-19). British Council.
Drucker P. F. (1985). Innovation and entrepreneurship. Pan Books Ltd.
Haddad Narafshan, M., & M. Yamini. (2011). Policy and English language teaching in Iran. The Iranian EFL Journal, 7(5), 179–89.
Hayati, A. M., & Mashhadi, A. (2010). Language planning and language-in-education policy in Iran. Language Problems and Language Planning, 34(1), 24-42.
Hosseinnia, M., Ashraf, H., Khodabakhshzadeh, H., & Khajavy, G. (2019). A model of professional competencies of Iranian EFL teachers at public and private sectors. Manuscript submitted for publication.
Ilanlou, M., & Zand, M. (2011). Professional competencies of teachers and the qualitative evaluation. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29, 1143-1150.
Kazemi, A., & Soleimani, N. (2013). On Iranian EFL teachers' dominant teaching styles in private language centers: Teacher- centered or student- centered? International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World, 4(1), 193-202.
Khodabakhshzadeh, H., Hosseinnia, M., Abedy Moghadam, H., & Ahmadi, F. (2018). EFL teachers’ creativity and their teaching's effectiveness: A structural equation modelling approach. International Journal of Instruction, 11(1), 227-238.
Mahdi, H., & Al-Dera, A. S. (2013). The impact of teachers’ age, gender and experience on the use of information and communication technology in EFL teaching. English Language Teaching, 6, 57-67.
Mahmoodi, M. H., Izadi, N., & Dehghannezhad, M. (2017). An investigation into the relationship among EFL teachers’ reflection, classroom management orientations, and perceptions of language learning strategies and students’ L2 achievement. Applied Research on English Language, 4(2), 25-42.
Navidnia, H. (2013).  English language teacher performance appraisal in Iranian high schools: Improving evaluation and feedback process (Unpublished doctoral dissertation). Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
Nur Mustafa, M.  (2013). Factors that influence quality service of teachers. International Journal of Business & Social Science Research, 3(1), 32-37.
Ostovar-Namaghi, S. A. (2013).  Language teachers' perceptions of evaluation criteria in Iran. The Reading Matrix, 13(1), 45-60.
Pacevicius, J., & Kekyte, M. (2008). Managerial capacity: Analysis of possibilities and limitations. Economics and Management: Current Issues and Perspectives, 4(13), 50-62.
Partovi, N., & Tafazoli, D. (2016). On the relationship between Iranian EFL teachers’ self-regulation, self-resiliency, gender and teaching experience. Educational Research, 4(1), 7-25.
Poyraz, C., & Usta, S. (2013). Investigation of preservice teachers’ reflective thinking tendencies in terms of various variances. International Journal on New Trends in Education & Their Implications, 14(12), 126-136.
Rashidi, N., & Javidanmehr, Z. (2012). The status of reflective teaching among Iranian EFL teachers: Gender, academic degree and educational background scrutinized. Language and Literature: European Landmarks of Identity, 1(10), 493-502.
Razmjoo, S. A., & Riazi, A. M. (2006).  Do high schools or private institutes practice communicative language teaching: A case study of Shiraz teachers in high schools and institutes. The Reading Matrix, 6(3), 340-366.
Riazi, A. (2005).  The four language stages in history of Iran. In A, M. Y. Lin & P. W. Martin (Eds.), Decolonization, globalization: Language in education policy and practice (pp. 98-115). Multilingual Matters.
Shariatifar, S., Kiany, G., & Maftoon, P. (2019). High school EFL teachers’ professional competencies: Content knowledge and pedagogical content knowledge. Applied Research on English Language, 6(4), 499-522.
Shohani, S., Azizifara, A., Gowharya, H., & Jamalinesari, A. (2014). The relationship between novice and experienced teachers’ self-efficacy for personal teaching and external influences. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 185, 446-452.
Soodmand Afshar, H., & Farahani, M. (2015). Reflective thinking and reflective teaching among Iranian EFL teachers: Do gender and teaching experience make a difference? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 192, 615-620.
Sutadiputra. (1985). Various teachers problems. Angkasa.
TESOL. (2003). TESOL / NCATE program standards: Standards for the accreditation of initial programs in P-12 ESL teacher education. Alexandria, VA. 
Westera, W. (2001). Competencies in education: A confusion of tongues. Journal of Curriculum Studies, 33(1), 75-88.
Wright, S. P., & Horn, S. P. (2013). Teacher and classroom context effects on student achievement: Implications for teacher evaluation. Journal of Personnel Evaluation in Education, 11, 57-67.
Zolfaghari, S., & Ashraf, H. (2015). The relationship between EFL teachers’ assessment literacy, their teaching experience, and their age: A case of Iranian EFL teachers.  Theory and Practice in Language Studies, 5(12), 25-50.