نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه زبانشناسی کاربردی، دانشگاه صنعتی شاهرود

2 مدرس زبان، مؤسسه و مدرسه زبان شاهرود

3 استادیار گروه زبان شناسی کاربردی، دانشگاه صنعتی شاهرود

چکیده

به نظر می‌رسد که دو بُعد عملی و نظریِ استقلال مدرسان زبان در تناقض با یکدیگر هستند. در حالی که به‌لحاظ نظری، آموزش زبان یک فرآیند تعاملی تعریف می‌شود که مدرسان را قادر می‌سازد تا مهارت‌های حرفه‌ای خود را به اجرا بگذارند، در بسیاری از بافت‌ها از جمله برخی موسسه‌های خصوصی زبان در شهرهای شاهرود و سمنان، عملکرد تدریس از طریق دوربین‌های مداربسته کنترل می‌شود. در این مطالعه برداشت مدرسان زبان انگلیسی نسبت به تدریسِ تحت نظارت تصویری استخراج و داده‌ها مطابق با تئوری زمینه‌ای، تحلیل شده است. جمع‌آوری و تحلیل داده‌های تکراری و تکنیک‌های مقایسۀ مستمر نشان داد که نظارت تصویری بر آموزش زبان تأثیر منفی می‌گذارد، زیرا شرکت‌کنندگان معتقدند این امر باعث نقض حریم مدرس می‌شود، آنها را به عملکرد ساختگی وامی‌دارد، نوآوری را سرکوب می‌کند و با استمرار این شرایط، باعث مهارت‌زدایی از مدرسان می‌شود. بررسی شواهدِ نقض ارائه شده توسط مدرسان زبان نشان می‌دهد که منطق استفاده از نظارت ویدئویی غیرموجه است. یافته‌های این مطالعه پیامدهای نظارت ویدیویی را به روشنی برای مدیران، سرپرستان و مدرسان زبانی که در موسسه‌های خصوصی و تحت شرایط مشابه کار می‌کنند، بازمی‌نمایاند.

کلیدواژه‌ها

Ahmed, E., & Aton, P. (2019). Student perspectives on school surveillance: An explorative study using a mobile application prototype (Unpublished master’s thesis). Umea University, Sweden.
Anderson, L. W. (1987). The decline of teacher autonomy: Tears or cheers? International Review of Education, 33, 357-373. 
Anthony, E. M. (1963). Approach, method, and technique. English Language Teaching, 17, 63-67.
Au, W. (2011). Teaching under the new taylorism: High stakes testing and the standardization of the 21st century curriculum. Curriculum Studies, 43(1), 25-45.
Braverman, H. (1974). Labor and monopoly capital: The degradation of work in the twentieth century. Monthly Review Press.
Cornbleth, C. (1990). Reforming curriculum reform. Education Action, 1(2), 33-43.
Farrell, T.S.C. (2018). Research on reflective practice in TESOL. Routledge.
Foucault, M. (1977). Discipline and punish: The birth of the prison. Allen Lane.
Freeman, D. (2016). Educating second language teachers. Oxford University Press.
Gleeson, D., & Gunter, H. (2001). The performing school and the modernization of teachers. InD. Gleeson & C. Husbands (Eds.), The performing school: Managing, teaching and learning in a performance culture (pp. 104-125).Routledge-Falmer.
Jeffrey, B. (2002). Performativity and primary teacher relations. Journal of Education Policy, 17(5), 531-546.
Lee, I. (2007). Preparing pre-service English teachers for reflective practice. ELT Journal, 61(4), 321-329.
Little, D. (1995). Learning as dialogue: The dependence of learner autonomy on teacher autonomy. System, 23(2), 175-182.
Littler, C. R., & Salaman, G. (1982). Bravermania and beyond: Recent theories of the labour process. Sociology,16, 251-269.
Lundström, U. (2015). Teacher autonomy in the era of new public management. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 1(2), 23-45.
McClure, L. (1979). Expanding the high school through experience-based career education. New Directions for Experiential Learning, 5, 43-51.
Nemorin, S. (2017). Post-panoptic pedagogies: The changing nature of school surveillance in the digital age. Surveillance and Society 15(2), 239-253.
Nguyen, C. D. (2017). Connections between learning and teaching: EFL teachers’ reflective
            practice. Pedagogies: An International Journal, 12(3), 237-255.
Ostovar-Namaghi, S. A. (2011). Teaching as a disciplined act: A grounded theory. Journal of Language Teaching and Research, 2(4), 837-843.
Oxford, R. L. (1998). Anxiety and the language learner: New insights. In J. Arnold (Ed.), Affective language learning (pp.58-67). Cambridge University Press.
Richards, J. C. (1991). Reflective teaching in TESOL teacher education. Issues in Language Teacher Education, 30, 1-19.
Richards, J. C., & Lockhart, C. (1994). Reflective teaching in second language classroom. Cambridge University Press.
Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2001). Approaches and methods in language teaching (2nd ed.). Cambridge University Press.
Steeves, V., Regan, P., & Shade, L. R. (2018). Digital surveillance in the networked classroom. In J. Deakin, E. Taylor & A. Kupchik (Eds.) The Palgrave international handbook of school discipline, surveillance, and social control (pp. 445-466).Palgrave Macmillan.
Strauss, A. L., & Corbin, J. M. (1998). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage Publications.
Timmins, F. (2015). A-Z of reflective practice. Mcmillan.
Tort-Moloney, D. (1997). Teacher autonomy: A Vygotskian theoretical framework. CLCS Occasional Paper 48. Trinity College, CLCS.
Wallace, M. J. (1996). Structured reflection: The role of the professional project in training ESL teachers. In D. Freeman & J. C. Richards (Eds.), Teacher learning in language teaching (pp. 281-294). Cambridge University Press.
Widodo, H. P. (2018). Needs assessment in professional development (PD). In J. I. Liontas, M. DelliCarpini & J. C. Riopel (Eds.), The TESOL encyclopedia of English language teaching (pp. 1-7). Wiley & Sons.
Zeichner, K., & Liston, D. (1996). Reflective teaching: An introduction. Erlbaum.