نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه جهرم، جهرم، ایران

2 استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی چگونگی انتقال معنا توسط کودکان ازطریق توانش سواد دیداری با رویکرد قوم‌نگاری انجام شد. به این منظور 32 کودک پسر ایرانیِ 6 و 7 ساله، طی شش جلسۀ کلاسی و حین فعالیت‌های یادگیری‌شان که شامل نقاشی بود، مورد مشاهده قرارگرفتند. نقاشی‌های کودکان براساس چارچوب نظری دستور دیداری کرِس و ون لیوون (1996) مورد بررسی قرارگرفت. به منظور توصیف تجربیات و مشاهداتِ پژوهشگر هنگام شرکت در کلاس‌ها، یادداشت‌های میدانی او مورد استفاده قرارگرفت. علاوه بر آن، از توصیف کودکان از نقاشی‌های خودشان به‌عنوان مدارک تکمیلی در تحلیل استفاده شد. نتیجۀ بررسی‌ها نشان داد کودکان با استفاده از انواع منابع دیداری مانند گفتگو، متون نوشتاری، ژست‌ها و اشیا، به خلق معنی اندیشگانی، بینافردی و متنی پرداختند. علاوه بر این، هرچند هر نقاشی به گونه‌ای منحصر به فرد و براساس علایق گوناگون خلق شده بود و بافت خاصی را برای ساختارها و فرم‌های دیداری فراهم آورده بود، برخی ویژگی‌ها ازجمله استفاده از فضا و قاب‌بندی خطی، خط‌های مورب، شکل‌های منحنی، فرم نمایه و وضعیت مایل بدن، در معناسازی اکثر کودکان قابل مشاهده بود. یافته‌های این پژوهش ضمن آنکه کاربرد آموزشی و عملی دارد، می‌تواند معلمان و کارورزان را در جهت ارتقای سواد دیداری کودکان یاری کند.

کلیدواژه‌ها

Anning, A., & Ring, K. (2004). Making sense of children’s drawings. Open University Press.
Arizpe, E., & Styles, M. (2003). Children reading pictures: Interpreting visual texts. Routledge Falmer.
Ausburn, L., & Ausburn, F. (1978). Visual literacy: Background, theory and practice. PLET, 15(4), 291-297.
Avgerinou, M. (2001). Visual literacy: Anatomy and diagnosis [Unpublished doctoral dissertation]. The University of Bath, UK. British Library Documentation System.
Avgerinou, M. D. (2003). A mad-tea party no more: Revisiting the visual literacy definition problem. In R. E. Griffin, V. S. Williams, & L. Jung (Eds.) Turning Trees (pp. 29-41). IVLA.
Avgerinou, M. D., & Pettersson, R. (2011). Toward a cohesive theory of visual literacy. Journal of Visual Literacy, 30(2), 1-19.
Baker, D., & Watt, W. B. (2008). Cultural pathways across aboriginal landscapes: The importance of visual representation of heritage information for the protection of aboriginal heritage and for negotiated development in South Australia. International Visual Studies Association (IVSA) conference, Buenos Aires, Argentina.
Barthes, R. (1977). Image, music, text (S. Heath, Trans.). Hill and Wang.
Coates, E. (2002) ‘I forgot the sky!’: Children’s stories contained within their drawings. International Journal of Early Years Education, 10(1), 21-35.
Coates, E., & Coates, A. (2006) Young children talking and drawing. International Journal of Early Years Education, 14(3), 221-241.
Dyson, A. H. (1989). Multiple worlds of child writers: Friends learning to write. Teachers College Press.
Dyson, A. H. (1993). From invention to social action in early childhood literacy: A reconceptualization through dialogue about difference. Early Childhood Research Quarterly, 8(4), 409-425.
Gee, J. P. (2003). What video games have to teach us about learning and literacy. Palgrave Macmillan.
Gee, J. P. (2004). Situated language and learning: A critique of traditional schooling. Routledge.
Halliday, M. A. K. (1994) An introduction to functional grammar (2nd Ed.). Edward Arnold.
Hopperstad, M. H. (2008). When children make meaning through drawing and play. Visual Communication, 7(1), 77-96.
Jamshidzadeh, Z., & Jam, B. (2017). The visual transitivity system in two ELT books series. Research in Applied Linguistics8, 7-13.
Jewitt, C. (2005). Multimodality, "reading," and "writing" for the 21st century. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 26(3),315-331.
Jodairi Pineh, A. (2017). Moving against the grain: Exploring genre-based pedagogy in a new context. Research in Applied Linguistics8(2), 136-158.
Kendrick, M., & McKay, R. (2004). Drawing as an alternative way of understanding young children’s construction of literacy. Journal of Early Childhood Literacy, 4(1), 109-128.
Kist, W. (2000). Beginning to create the new literacy classroom: What does the new literacy look like? Journal of Adolescent and Adult Literacy 43(8), 710-718.
Kovalik, L. C. (2004). Visuals across languages: Training materials and developing countries. In R. E. Griffin, S. B. Chandler, & B. D. Cowden (Eds.), Visual literacy and development: An African experience (pp. 133- 140). IVLA.
Kress, G. (1997). Before writing. Rethinking the paths to literacy. Routledge.
Kress, G. (2003). Literacy in the new media age. Routledge.
Kress, G., & van Leeuwen, T. (1996). Reading images: The grammar of visual design. Routledge.
Kress, G., & van Leeuwen, T. (2001). Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication. Oxford University Press.
Luke, A., & Elkins, J. (1998). Reinventing literacy in ‘new times’. Journal of Adolescent and Adult Literacy 42(1), 4-7.
Moriarty, S. E., & Rohe, L. (1992). Cultural palettes: An exercise in sensitivity for designers. Journalism Educator, 46(4), 566-570.
Pahl, K. (1999). Transformations: Meaning making in nursery education. Trentham Books.
Pahl, K. (2002). Ephemera, mess and miscellaneous piles: texts and practices in families. Journal of Early Childhood Literacy, 2(2), 145-166.
Pantaleo, S. (2005) ‘Reading’ young children’s visual texts. Early Childhood Research and Practice 7(1). http://ecrp.uiuc.edu/v7n1/pantaleo.html
Rabey, K. (2003). Thinking aloud: Looking at children drawing in response to picture books. In E. Arizpe & M. Styles (Eds), Children reading pictures: Interpreting visual texts (pp. 117-144). Routledge Falmer.
Ranker, J. (2012). Young students’ uses of visual composing resources in literacy classroom contexts: A cross-case analysis. Visual Communication, 11, 461-483.
Reiss, M., Boulter, C., & Tunnicliffe, S. D. (2007). Seeing the natural world: A tension between pupils’ diverse conceptions as revealed by their visual representations and monolithic science lessons. Visual Communication, 6, 99-114.
Singer, W. (2010). The brain’s view of the world depends on what it has to know. In A. Berthoz & Y. Christen (Eds.), Neurobiology of “Umwelt”: How living beings perceive the world (pp. 39-52). Springer.
Thibault, P. (1997). Re-reading Saussure: The dynamics of signs in social life. Routledge.