نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

2 استادیار، گروه زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

3 دانشیار، گروه زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

چکیده

رویکردهای زبان آموز-محور در فراگیری زبان دوم و رویکرد فرایند در آموزش نگارش زبان دوم، توجه شماری از پژوهشگران را نسبت به اظهارنظرهای زبان‌آموزان در پشت سرنهادن پیش‌نویس‌ها و بازبینی‌های چندگانه برانگیخته است. این پژوهش، بر اساس مفهوم یادگیری حمایتی در نظریة  اجتماعی فرهنگی ویگوتسکی و رویکرد فرایند به نگارش زبان دوم، انواع مذاکرة فراگیران زبان انگلیسی ایرانی در گروه‌های کوچک را با الگوهای یادگیری حمایتی؛ متقارن و نا متقارن بررسی کرد. به این منظور، 15 زبان‌آموز در سطح‌های مهارت زبانی سطح متوسط بالا و پائین به سه گروه با الگوهای حمایتی متفاوت دسته‌بندی شدند: یک گروه نامتقارن با دو زبان‌آموز سطح متوسط بالا -سه زبان‌آموز سطحمتوسط پائین، گروه‌های متقارن دوم با پنج زبان‌آموزسطح متوسط بالا و گروه دیگر با پنج زبان‌آموز متقارن سطح متوسط پائین. رونوشت‌ها برای تشخیص انواع مذاکره به وسیلة عملکردهای زبانی در بین گروه‌های مختلف، تجزیه و تحلیل شدند. بنابراین، دو مقوله‌های اصلی، پاسخ و درخواست و زیرمقوله‌های آن‌ها یافت شد. زیرمقوله‌های «موافقت»، «توضیح»، «نظر دادن»، «آموزش»، «از نو گفتن» و «پیشنهاد دادن» مربوط به نخستین مجموعه اصلی و «بررسی درک مطلب»، «استنباط نظرات» و «سوال پرسیدن» مربوطه به مقوله اصلی دوم بودند. بر مبنای یافته‌های آزمون خی‌دو، انواع مذاکره ارتباط معناداری با الگوی یادگیری حمایتی دارد به طوری‌که گروه نامقارن (بالا و پائین) در تعداد عملکردهای زبانی مورد استفاده بر گروه‌های متقارن (پائین، پائین؛ بالا، بالا) برتری داشت. با این وجود، افراد در همة گروه‌‌ها از کیفیت بالا و تقابل در تعامل بهره‌مند شدند. بر اساس یافته‌ها به معلم‌ها پیشنهاد می‌شود آگاهی زبان‌آموزان دربارة نقاط قوت و توانایی‌های گوناگون که الگوهای متفاوت یادگیری حمایتی به آن‌ها می‌دهد را بالا ببرند.

کلیدواژه‌ها

  1. Baleghizadeh, S., TimcheMemar, H., & TimcheMemar, A. (2010). The effect of symmetrical versus asymmetrical scaffolding on English reading comprehension of EFL learners. Studies in Literature and Language, 1(7), 104-111. www.cscanada.org
  2. Biria, R., & Jafari, S. (2013). The impact of collaborative writing on the writing fluency of Iranian EFL learners. Journal of Language Teaching and Research, 4(1), 164-175. https://doi.org/10.4304/jltr.4.1.164-175
  3. Breen, M. P., & Littlejohn, A. (2000). Classroom decision making. Cambridge University Press.
  4. Ellis, R. (2000). Task-based research and language pedagogy. Language Teaching Research, 4(3), 193-220.  https://doi.org/10.1177%2F136216880000400302
  5. Fahim, M., & Haghani, M. (2012). Sociocultural perspectives on foreign language learning. Journal of Language Teaching and Research, 3(4), 693-699. https://doi.org/10.4304/jltr.3.4.693-69
  6. Farrah, M. (2012). The impact of peer feedback on improving the writing skills among Hebron university students. An-Najah University Journal for Research-B (Humanities), 26(1), 179-210. http://scholar.najah.edu/publication/journal-article/impact-peer-feedback-improving-writing-skills-among-hebron-university
  7. Foster, P., & Ohta, A. S. (2005). Negotiation for meaning and peer assistance in second language classrooms. Applied Linguistics, 26(3), 402-430.
  8. Fung, M. Y. (2006). The nature and dynamics of collaborative writing in Malaysian tertiary ESL Setting (Unpublished doctoral dissertation). Massay University, Palmerston, North New Zealand.
  9. Graham, S., & Sandmel, K. (2011). The process writing approach: A meta-analysis. Journal of Educational Research, 104(6), 396-407. https://doi.org/: 10.1080/00220671.2010.488703
  10. Jafari, N., & Nejad Ansari, D. (2012). The effect of collaboration on Iranian EFL learners’ writing accuracy. International Education Studies, 5(2), 125-131. https://doi.org/10.5539/ies.v5n2p125
  11. Khodabakhshzadeh, H., & Samadi, F. (2018). The effect of collaborative writing on Iranian EFL learners’ task achievement in writing and their perception. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 7(1), 113-119. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.7n.1p.113
  12. Lantolf, J. (2000). Sociocultural theory and second language learning. Oxford University Press.
  13. Li, M., & Kim, D. (2016). One wiki, two groups: Dynamic interactions across ESL collaborative writing tasks. Journal of Second Language Writing, 31(1), 25-42. https://doi.org/10.1080/00220671.2010.488703
  14. Li, M., & Zhu, W. (2017). Good or bad collaborative wiki writing: Exploring links between group interactions and writing products. Journal of Second Language Writing, 35(2), 38-53. https://doi.org/10.1016/j.jslw.2017.01.003
  15. McCutchen, D., Teske, P., & Bankston, C. (2008). Writing and cognition: Implications of the cognitive architecture for learning to write and writing to learn. In C. Bazerman (Ed.), Handbook of writing research (pp. 451-470). Lawrence Erlbaum.
  16. Memari Hanjani, A., & Li, L. (2014). Exploring L2 writers’ collaborative revision interactions and their writing performance. System, 44(4),101-114. https://doi.org/10.1016/j.system.2014.03.004
  17. Mendoca, C., & Johnson, K. (1994). Peer review negotiations: Revision activities in ESL writing instruction. TESOL Quarterly, 28(4), 745-769. https://doi.org/10.2307/3587558
  18. Ohta, A. S. (2001). Second language acquisition processes in the classroom: Learning Japanese. Lawrence Erlbaum.
  19. Rijlaarsdam, G., & Van den Bergh, H. (2006). Writing process theory: A functional dynamic approach. In C. A. MacArthur, S. Graham, & J. Fitzgerald (Eds.), The handbook of writing research (pp. 41 - 53). Guilford Publications.
  20. Shortreed, I. M. (1993). Variation in foreigner talk input: The effects of task and proficiency. In G. Crookes & S. M. Gass (Eds.), Tasks and language learning: Integrating theory and practice (pp. 96-122). Multilingual Matters.
  21. Soleimani, M., Modirkhamene, S., & Sadeghi, K. (2015). Peer-mediated vs. individual writing: Measuring fluency, complexity, and accuracy in writing. Innovation in Language Learning and Teaching, 9(3), 1-15. https://doi.org/10.1080/17501229.2015.1043915
  22. Storch, N. (2002). Patterns of interaction in ESL pair work. Language Learning, 52(1), 119-158. https://doi.org/10.1111/1467-9922.00179
  23. Storch, N. (2005). Collaborative writing: Product, process, and students’ reflections. Journal of Second Language Writing, 14(3), 153-173. https://doi.org/10.1016/j.jslw.2005.05.002
  24.  Strauss, A. L., & Corbin, J. M. (1998). Basics of qualitative research (2nd ed.). Sage.
  25. Vygotsky, L. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
  26. Watanabe, Y. (2008). Peer-peer interaction between L2 learners of different proficiency levels: The interactions and reflections. Canadian Modern Language Review, 64(4), 605-635. https://doi.org/10.1353/cml.0.0008
  27. Wells, G. (2000). Dialogic inquiry in education: Building on the legacy of Vygotsky. In C. Lee & P. Smagorinsky (Eds.), Vygostkian perspectives on literacy research: Constructing meaning through collaborative inquiry (pp. 51-85). Cambridge University Press.
  28. Yu, R. (2008). Interaction in EFL classes. Asian Social Science, 4(4), 48-50. https://doi.org/10.5539/ass.v4n4p48
  29. Yule, G., & Macdonald, D. (1990). Resolving referential conflict in L2 interaction: The effect of proficiency and interactive role. Language Learning, 40(4), 539-556. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1990.tb00605.x