نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

دانش واژگانی، نقش مهمی در ارتباط دارد. بنابراین، پژوهش‌های گوناگونی، تأثیر عواملِ مختلف بر یادگیریِ واژگان در زبانِ دوم را موردِ بررسی قرار داده‌اند. پژوهش تجربی حاضر بر آن است تا با در نظر گرفتن تأثیر نوع فعالیت و شاخصِ درگیری بر رویِ فراگیری تصادفی واژگان انگلیسی توسط زبان‌آموزان ایرانی، به ارزیابی پیش‌بینی‌های فرضیه بار درگیری لافر و هالستاین (2001) بپردازد. نظریه بار درگیری، پیش‌بینی می‌کند که فعالیت‌های با شاخص درگیری یکسان، فراگیری‌های برابر واژگان را در پی دارند. به این منظور، 45 زبان‌آموز ایرانی با سطح زبان بالاتر از متوسط یکی از چهار فعالیت را، با شاخص درگیری یکسان (یعنی، درک مطلب با اجازه استفاده از لغت‌نامه، تمرین‌های کلوز با اجازه استفاده از لغت‌نامه، استنتاج و جمله‌نویسی به علاوه معانی واژگان در فارسی+ انگلیسی) انجام دادند. دانش تولید و ادراک واژگان هدفِ زبان‌آموزان یک بار بی‌درنگ پس از انجام فعالیت و باری دیگر، سه هفته بعد سنجیده شد. برای مقایسة عملکرد مشارکت‌کنندگان در انجام فعالیت‌ها، آنوای مختلط بین افراد اجرا شد. نتایج نشان داد که برخلاف پیش‌بینی‌های فرضیه بار درگیری، عملکرد زبان‌آموزان بر روی چهار فعالیت مختلف به صورت معناداری متفاوت بود، در حالی که این فعالیت‌ها بار درگیری یکسان داشتند. نتایج حاکی از آن است که عمق پردازش و درگیری عوامل مهمی در فراگیری واژگان هستند. با این وجود، همچنین به نظر می‌رسد، اهمیت نسبی هر یک از مؤلفه‌های درگیری ممکن است نیاز به بازبینی داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

Baddeley, A. D. (1978). The trouble with levels: A reexamination of Craik & Lockhart’s framework for memory research. Psychological Review, 85(3), 139-152.
Bao, G. (2015). Task type effects on English as a foreign language learners’ acquisition of receptive and productive vocabulary knowledge. System, 53, 84-95. https://doi.org/10.1016/j.system.2015.07.006.
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Lawrence Erlbaum Associates.
Craik, F. I. M., & Lockhart, R. S. (1972). Levels of processing: A framework for memory research. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 11(6), 671-684. https://doi.org/10.1016/S0022-5371(72)80001-X.
Eysenck, M. W. (1978). Levels of processing: A critique. British Journal of Psychology, 69(2),157-169. https://doi/10.1111/j.2044-8295.1978.tb01643.x.
Folse, K. (2006). The effect of type of written exercise on L2 vocabulary retention. TESOL Quarterly, 40(2), 273-293. https://doi.org/10.2307/40264523.
Keating, G. D. (2008). Task effectiveness and word learning in a second language: The involvement load hypothesis on trial. Language Teaching Research, 12(3), 365-386.  https://doi.org/10.1177%2F1362168808089922.
Kim, Y. (2008). The role of task-induced involvement and learner proficiency in L2 vocabulary acquisition. Language Learning, 58(1), 285-325. https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2011.00644.x.
Laufer, B. (1993). The effect of definitions and examples on the use and comprehension of new words. Cahiers de Lexicologie, 63(2), 131-142.
Laufer, B. (2003). Vocabulary acquisition in a second language: Do learners really acquire most vocabulary by reading? Some empirical evidence. Canadian Modern Language Review, 59(4), 567-587. https://doi.org/10.3138/cmlr.59.4.567.
Laufer, B. (2005). Focus on form in second language vocabulary learning. In S. H. Foster-Cohen, M. Garcia-Mayo, & J. Cenoz (Eds.), Eurosla Yearbook (Vol. 5, pp. 223-50). John Benjamins.
Laufer, B., & Hulstijn, J. (2001). Incidental vocabulary acquisition in a second language: The construct of task-induced involvement. Applied Linguistics, 16(3), 307-322. https://doi.org/10.1093/applin/22.1.1.
Min, H. T. (2008). EFL vocabulary acquisition and retention: Reading plus vocabulary enhancement activities and narrow reading. Language Learning, 58(1), 73-115. https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2007.00435.x.
Nassaji, H., & Hu, M. (2012). The relationship between task-induced involvement load and learning new words from context. IRAL, 50(1), 69-86.  https://doi.org/10.1515/iral-2012-0003.
Nation, P. (2001). Learning vocabulary in another language. Cambridge University Press.
Nation, I. S. P., & Wang, K. (1999). Graded readers and vocabulary. Reading in a Foreign Language, 12(2), 355-380.
Nelson, T. O. (1997). Repetition and depth of processing. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 16(2), 151-171. https://doi.org/10.1016/S0022-5371(77)80044-3.
Pallant, J. (2016). SPSS survival manual (6th ed.). Open University Press.
Paribakht, S., & Wesche, M. (1997). Vocabulary enhancement activities and reading for meaning in second language vocabulary acquisition. In J. Cody & T. Huckin (Eds.), Second language vocabulary acquisition: A rational for pedagogy (pp.174-200). Cambridge University Press. 
Schmitt, N. (2008). Review article: Instructed second language vocabulary learning. Language Teaching Research, 12(3), 329-363. https://doi.org/10.1177%2F1362168808089921.
Webb, S., & Chang, C. S. (2015). How does prior word knowledge affect vocabulary learning progress in an extensive reading program? Studies in Second Language Acquisition, 37(4), 651-675. https://doi.org/10.1017/S0272263114000606.
Zou, D. (2017). Vocabulary acquisition through cloze exercises, sentence-writing and composition-writing: Extending the evaluation component of the involvement load hypothesis. Language Teaching Research, 21(1), 54-75. https://doi.org/10.1177%2F1362168816652418.