نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه قم

چکیده

علیرغم اهمیت درک بازخورد معلمان، توجه به این نکته شگفت آور است که مطالعات زیادی در مورد نحوه ارائه بازخورد معلمان وجود ندارد. این مطالعه با تکیه بر چارچوب الیس (2009) درباره بازخورد نوشتاری، رایج‌ترین انواع بازخورد ارائه شده توسط معلمان زبان انگلیسی را بررسی کرد. علاوه بر این، این مطالعه به بررسی اینکه آیا تجربه تدریس معلمان و سطح مهارت فراگیران تأثیری بر نوع بازخورد ارائه شده توسط معلمان دارد یا خیر نیز پرداخته است. یازده معلم زبان انگلیسی درباره 301 مقاله توصیفی نوشته شده توسط دانش آموزان انگلیسی بازخورد ارائه کردند. یافته‌ها نشان داد که معلمان عمدتاً تمایل داشتند از بازخورد مستقیم برای تصحیح خطاهای زبانی دانش‌آموزان خود استفاده کنند. به دنبال آن بازخورد غیرمستقیم و بازخورد فرازبانی به ترتیب قرار گرفتند. مشخص شد که بازخورد متمرکز، بازخورد الکترونیکی و فرمول‌بندی مجدد در بین معلمان ایرانی زبان انگلیسی محبوبیتی ندارند. معلمان با تجربه بیشتر بازخورد غیرمستقیم را انتخاب کردند در حالی که معلمان بی تجربه بازخورد مستقیم را ترجیح دادند. معلمان بیشتر تمایل داشتند که بازخوردهای متوسط را با بازخورد مستقیم ارائه کنند.این مطالعه نشان می‌دهد که همه ادراکات معلمان در مورد بازخورد لزوماً نمی‌توانند در شیوه‌های کلاس درس ارائه شوند و عوامل مختلفی مانند متغیرهای فرهنگی، اجتماعی، یادگیرنده و معلم بر باورها و عملکرد معلمان تأثیر می‌گذارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات